Zalman Trimon ZM-M220W recension

Kr366

Nyheten om att kylspecialisten Zalman började förgrena sig till 3D-skärmar höjde några ögonbryn hos PC Pro – inte minst på grund av teknikens långa koppling till de röda och gröna kartongglasögonen. Men 3D-metoder har kommit långt sedan de mörka dagarna av illamående och paracetamol efter fem minuters visning, och ZM-M220W lyckades faktiskt imponera på oss.

Zalman Trimon ZM-M220W recension

Ja, du behöver fortfarande bära glasögon – i lådan hittar du ett par standard och till och med några clip-ons för spec-bärare – men de ser i princip ut som vanliga, om inte exakt catwalk-kapabla, solglasögon. De polariserade linserna är inriktade i olika vinklar, och själva skärmen har två polariserade filter framför sig, så att dina ögon luras att tro att det du tittar på är äkta 3D.

Till skillnad från den gamla alternativa metoden med sina snabbt alternerande ramar är denna teknik smidig och flimmerfri. Det är också kapabelt att mycket snabbt dra en fnissande skara journalister. Omträngd av minst tio personer bara under vår demonstrationssession, fanns det inte ett enda klagomål om yrsel och alla lyckades se 3D-effekten direkt. Och när Zalman väl lämnade den hos oss var det inga problem att hålla upplevelsen igång.

Hemligheten verkar vara att hitta rätt ögonhöjd och stanna där; vänster och höger rörelse är bra, men lyft eller sänk dina ögon med bara centimeter och bilden blir oskarp. Som sådan är det nästan bara begränsat till solo-tittaren – inte ett stort problem för PC-spelare, men fortfarande en begränsning av tekniken i allmänhet. Ändå är 3D-effekten perfekt synlig från ett brett spektrum av vinklar, så länge den viktiga ögonhöjden uppfylls.

Men hur effektivt är det? Det beror till stor del på källmaterialet. Dedikerat 3D-videomaterial ser överlägset mest imponerande ut – testvideon hade alla möjliga speciellt utvalda scener för att verkligen visa upp tekniken. Oavsett om det var en fisk som drev ut ur korallen och mot våra ögon, eller en prydnadsparad som marscherade för att lyfta fram det utomordentligt effektiva skärpedjupet, väcktes varje scen livfullt till liv. Några små detaljer var mindre effektiva: starkt ljus gynnades knappast av 3D-effekten alls, så ett fyrverkeri såg konstigt platt och livlöst ut.

Å andra sidan är 3D-spel en befriande upplevelse – vi har fortfarande inte tröttnat på att se laserbultar flyga mot våra ögon, och vi blev uppriktigt överraskade över hur bra hela effekten är i de mest lämpliga spelen. Men effektiviteten varierar enormt beroende på speltyp. Förstapersonsskjutare – med alla sina stora utrymmen, hotande byggnader och avståndsvapen – fungerar på det hela taget briljant; Strategispel som Supreme Commander är lite för uppifrån och ner för att det ska vara en stor poäng i 3D. Cirka 40 spel stöds initialt: se www.pcpro.co.uk/links/160zalman för en fullständig lista.

För närvarande arbetar Zalman nära med Nvidia för att lägga till spel och få drivrutinerna att fungera så bra som möjligt – det finns inga ord om ATi. Men det verkar vara långsamt arbete, med endast en äldre XP-drivrutin för kort upp till GeForce7-serien vid lanseringen. I mitten av december bör en drivrutin för Vista och 8800-serien ses, och även en lösning på några av de mer märkbara 3D-problemen.

Text måste till exempel visas i 2D för att vara läsbar, och head-up-skärmar i spelet kan störa effekten och se malplacerad ut i 3D-världen. Det finns också problem med prestanda. Med två olika bilder som strålar ut till dina ögon, tar bildhastigheten förståeligt nog ett dunkande. Om din rigg inte kan köra Oblivion i toppinställningar i 2D, säg adjö till den helt i 3D. Vi hade också problem med skärmens reflekterande förmåga, vilket är så uppenbart att du behöver totalt mörker när du vill springa i 3D – vi upptäckte att varje liten glimt av vår starkt upplysta reflektion under lek fick oss att tappa fokus, vilket gjorde att skärmen och få våra ögon att arbeta hårdare.