Amazon Kindle International recension

Kr202

Efter den uppmärksammade lanseringen i USA har vi tvingats vänta två år på att Amazon Kindle ska landa på dessa stränder. Med julen närmar sig, dess rivaler blir djärvare och en brittisk Kindle som inte är närmare att göra ett framträdande, har Amazon beslutat att helt enkelt skicka oss den amerikanska modellen istället, komplett med sin tvåstiftsladdare och gratis 3G-anslutning till den amerikanska Kindle Store, vilket säkerställer att alla böcker du köper kommer att ha massor av Z i dem.

Med tanke på dessa genvägar är det inte förvånande att Kindle inte uppfyller våra höga förväntningar, men det är en besvikelse hur otilmötesgående Amazon har varit mot sina internationella kunder. Detta är tydligast i Kindle Book-butiken, som borde vara det bultande hjärtat i Amazons angrepp på den brittiska e-bokmarknaden, istället för dess lite knäppa höft.

Nätbutiken, som nås via enheten, erbjuder möjligheten att prenumerera på internationella tidskrifter och tidningar, inklusive The Times, Telegraph, Daily Mail och Independent, och att söka efter böcker i ett dussin genrer. Att kunna köpa en bok i sängen eller på tåget och läsa den 60 sekunder senare är ett lysande koncept, men butiken är behäftad med så många problem att det smutsar ner Kindle mer än den pryder den.

Amazon Kindle International

Den största bristen är urvalet av titlar som erbjuds. Bookerpristagaren Hilary Mantel är med, men ingen Peter Carey, Philip Roth, Iain Banks eller Cormac McCarthy. Det är för att inte tala om säljtungviktare som Stephen King, Dan Brown (på gott och ont) och till och med JK Rowling – faktiskt bara fem av septembers tio bästa storsäljare i Storbritannien fanns i Kindle-butiken.

För att ge en glimt av vad du kan förvänta dig av butiken, den bästa matchningen som gavs av en sökning efter Stephen Kings IT var en roman med titeln ”Diary of a U-boat Commander” av Stephen, Sir King-Hall – en fängslande läsning, vi Det är jag säker på, även om en med en förvirrad clown i sikte. Det faktum att alla böcker du lyckas hitta kan vara 40 % dyrare än de skulle vara i USA är en extra förolämpning efter kostnaden på 202 Kr för själva enheten.

Det här skulle inte vara så illa om Kindle-ägare belägrades med alternativ, men så är inte fallet. I likhet med Apples iTunes-låsning använder Kindle Amazons proprietära AZW-format, som endast stöds av en återförsäljare: Kindle Book Store. Däremot erbjuder majoriteten av Storbritanniens stora bokkedjor, inklusive Borders och Waterstones, sina e-böcker i ePub-format som inte stöds av Kindle. På den ljusa sidan stöder Amazons bästa Mobipocket- och TXT-filer, åtminstone så att du kan ladda ner klassiker och gratis e-böcker från Project Gutenberg och dess liknande.

Du kan också kofota PDF-filer, DOC-filer och RTF-filer på enheten genom att e-posta dem till Kindle-e-postadressen som du angav när du registrerade dig. Amazon konverterar sedan dessa dokument till AZW-filer som antingen kan skickas tillbaka till dig via e-post och laddas manuellt med en USB-kabel, eller skickas trådlöst till Kindle till en kostnad av 99 cent per megabyte. Processen tar cirka tio minuter och Amazon varnar för att PDF-filer kanske inte renderas korrekt, även om vi inte har upplevt några problem i våra tester.

Uppdatering 25/11/09 – Amazon har nu lagt till inbyggt PDF-stöd till Kindle, vilket innebär att du inte längre behöver konvertera PDF-dokument till AZW för att använda dem. Kindles PDF-läsare stöder dock inte anteckningar, text-till-tal, panorering eller zoomning. Det senare är särskilt oroande med tanke på att många PDF-filer tenderar att innehålla liten text, vilket gör dem oläsbara utan möjlighet att zooma in

Inget av detta gör oss kära i tjänsten. Att ladda dina egna dokument på en e-boksläsare ska aldrig vara så invecklat, och vi vägrar att applådera Amazon för att ha infört ett försvårande extra steg till en process som andra enheter anser vara enkel och väsentlig.

Skärm

Skärmstorlek 6,0 tum
Upplösning 600 x 800