Avid Sibelius Första recension

Kr129

Det finns en tillfredsställande symmetri i Avids växande produktportfölj. Genom förvärv av Digidesign, M-Audio och Pinnacle Systems har det blivit den dominerande kraften för video- och ljudproduktion inom både professionella och amatörsfärer. År 2006 förvärvade man Sibelius Systems, utgivare av den bästa tillgängliga mjukvaran för att producera professionella noter. Det finns för närvarande inte mycket av en marknad för amatörnotationsprogramvara, men Sibelius First kanske bara ändrar det.

Sibelius First är konceptuellt enkelt: ta Sibelius 6, ta bort olika avancerade och extra funktioner och sänk priset från Kr506 till Kr110 exkl. moms. Det finns inga ytterligare handhållningsfunktioner för tillfälliga användare förutom några grundläggande mallar för att komma igång – det är helt enkelt Sibelius 6 på diet.

Detta är som det ska vara. Musikproduktion är inte den typ av aktivitet som tillfälliga användare flirtar med. Sibelius First kommer att tilltala universitetsstudenter (som sannolikt har använt den fullständiga versionen på gymnasiet), jazzbandledare, körarrangörer och andra musiker som har samma höga förväntningar som proffsen, men som inte har samma budget.

Notskrift är full av egendomliga regler, och det är rimligt att Sibelius First utgår från en viss grad av musikalisk läskunnighet. Det är dock mycket mer än den musikaliska motsvarigheten till en ordbehandlare, med en hel del intelligens inbyggd i programvaran om hur dessa egenheter hanteras. Den utmärker sig på att hantera sidlayouter, ger mycket utrymme för komplicerade passager och justerar allt för att fylla sidor snyggt.

Avid Sibelius först

En ny funktion i Sibelius 6 vi är glada över att hitta i den här versionen är Magnetic Layout, där vertikalt riktade markeringar stöter bort varandra för att undvika kollisioner. Detta säkerställer att automatisk formatering av poäng är extremt tillförlitlig och, för de sällsynta tillfällen då layouten kunde vara bättre, är det bara att dra objekt med musen en snabb lösning.

Anteckningsinmatning via datorns tangentbord och mus är extremt effektiv, tack vare smart användning av kortkommandon. Det är också möjligt att spela in med hjälp av ett MIDI-keyboard, och programvaran kan importera MIDI-filer, läsa inskannade noter och till och med pitch-tracka en monofonisk inspelning – notationsekvivalenter för formatkonvertering, OCR och taligenkänning.

Det är lätt att skapa delar för varje artist att läsa från också. Dessa delar kan formateras oberoende av partituren, men de förblir länkade så att innehållsbaserade ändringar av den ena återspeglas i den andra. Det är också möjligt att gömma toner i den ena eller den andra, vilket är användbart för att ge ledtrådar för att hjälpa artister att hitta sin plats. Däremot saknas möjligheten att inkludera små cue notes.

Programvara underkategori Annan programvara

Stöds operativsystemet Mac OS X? ja