Bokrecension: Omarbetning av Jason Fried och David Heinemeier Hansson

göra omJason Fried och David Heinemeier Hansson är två av de ledande lamporna bakom 37 Signaler, utvecklingsföretaget som är ansvarigt för fenomenet som är Basecamps projektledningsverktyg, bland andra tjänster. För några år sedan gav de ut boken själv Bli verklig som beskriver deras filosofi och de tekniker de använder för att utveckla sin mjukvara. Om du någonsin bara läst en bok om mjukvaruutveckling, gör det till den.

Omarbeta: Förändra ditt sätt att arbeta för alltid gör för företag vad Getting Real gjorde för mjukvaruutveckling, och lyser ett ljus från 2000-talet på hur ett företag drivs. I själva verket är råden i den här boken mer tillämpliga på information, mjukvaruutveckling och onlinetjänstföretag än mer traditionella tegel- och murbruksverksamheter, men här finns något för alla.

Ett ständigt tema genom hela boken är avslöjandet av långa etablerade myter om hur affärer görs bäst. Till exempel skulle de flesta affärsguruer säga att man bara lär sig genom att göra misstag och uppleva misslyckanden, medan Fried och Heinemeier Hansson tror att det är vår framgångar som vi lär oss mest av och att misslyckande som ett sätt att lära sig är överskattat. Liksom arbetsnarkoman, begreppet entreprenör, omfattande planering och vilken som helst av ett antal andra bitar av mottagen visdom.

Det överordnade budskapet i den här boken är att bara fortsätta med den och skapa något. Den innehåller gedigna råd om hur man kan vara produktiv och, viktigast av allt, hur man får projekt färdiga. Författarna sätter fingrarna på många av orsakerna till att projekt slutförs för sent eller inte alls och ger praktiska tips för småföretagaren om hur de kan manövrera ut de stora företagen.

Det är en snabb läsning med varje kort avsnitt som täcker ett specifikt råd. Den är egensinnig och jag håller verkligen inte med om allt de säger, men det är den överlägset mest användbara och provocerande affärsbok jag läst de senaste åren.