Breece Hill iStoRA G3S recension

Kr13499

Den senaste iStoRA G3-serien av apparater syftar till att erbjuda en komplett plattform för att köra D2D2T (disk-till-disk-till-band) säkerhetskopiering och arkivering av data. En nackdel med tidigare versioner av iStoRA var att de knöt dig till en mjukvaruleverantör. När det gäller iStoRA 4000 var detta Avail Solutions och dess Integrity-mjukvara, som för övrigt Breece Hill förvärvade i slutet av 2004. Företaget har gått vidare avsevärt härifrån. G3-serien kör Windows Server 2003 och låter dig välja och vraka från ett brett utbud av leverantörer, inklusive BakBone, CommVault, Computer Associates (CA), Dantz och Microsoft.

Breece Hill iStoRA G3S recension

I grund och botten är det du har här en rackmonterad server fullpackad med intern lagring och en snyggt integrerad tio-fack bandautomatik. Grunden är ett Intel-servermoderkort av god kvalitet, medan en separat modul på baksidan ger ett diskutrymme för hot-swap utrustat med en oktett på 400 GB SATA/150-enheter. Facket är anslutet till en Broadcom RAID-kontroller och enheterna kommer konfigurerade i en enda RAID5-array, vilket ger nästan 2 TB feltolerant lagring. Autoloadern kunde inte bli bättre. Den är försedd med en HP StorageWorks Ultrium LTO-3-bandenhet, som fortfarande ligger bra på PC Pro A-listan som den snabbaste mellanklassens bandenhet som finns tillgänglig för närvarande. Internt är G3S lite rörig, med kablar som slingrar sig överallt. Medieväxlaren är ansluten till ett separat Adaptec Ultra160 SCSI-kort, medan bandenheten använder moderkortets inbyggda Ultra320-kanal.

Eftersom moderkortet har extra PCI-platser kan apparaten uppgraderas genom att lägga till extra SCSI- eller Fibre Channel-kort för mer extern lagring. Med Intel vid rodret kan du också använda dess serverövervakningsprogram för att fjärrstyra enheten. Den medföljande RAIDConsole-mjukvaran hanterar RAID-arrayer och erbjuder larmfunktioner, medan HP:s L&TT (biblioteks- och bandverktyg) kör diagnostik på enheten och autoloader-komponenterna. Autoloader-operationer kan styras manuellt från knappsatsen och LCD-skärmen på framsidan. Band kan importeras och exporteras utan att enheten är offline genom att använda postfacket åt sidan, eller så kan du öppna ytterdörren för bulkladdning. Du kan också placera kassetter i biblioteket, flytta dem runt kortplatserna, köra inventeringar och ladda och ladda ur själva enheten.

Vi testade G3S med PC Pro Recommended CA ARCserve 11.5 med dess Disk Staging-modul installerad. För D2D-säkerhetskopiering skapade vi en ny filsystemenhet på enheten och la sedan till den i en iscensättningsgrupp. Nätverksprestanda över Gigabit Ethernet var bra. Att säkra 9 GB data till diskvalvet från ett annat Windows Server 2003-system med ARCserve-agenten installerad returnerade i genomsnitt 38 MB/sek. Det behöver dock ett förstklassigt system för att få ut det bästa av det, och för lokala D2T-operationer såg vi bara 36 MB/sek, vilket visar att G3S vill ha den här avdelningen.

Den senaste överflöd av D2D2T-aktiverad programvara för säkerhetskopiering är ett bevis på dess popularitet. Specifikationen för G3S kommer inte att få ut det bästa av LTO-3-enheten, men den erbjuder ett komplett hårdvarupaket som inkluderar gott om lagringsutrymme för valv och en högkvalitativ autoloader.