Caesar IV recension

Kr25

Det har gått åtta år sedan Caesar senast var i butikerna. Premissen för spelet nu som då är enkel. Människor har alltid haft några grundläggande behov: tak över huvudet, vatten i brunnen, mat på bordet och lite rudimentär sjukvård. Och det är upp till dig, som härskare över detta antikvariska land, att tillhandahålla allt det och mycket mer. Med några tusen denarer i fickan måste du förvandla en karg jordlott till en vidsträckt metropol av den klassiska eran.

Caesar IV recension

Framgången för din stad beror på att bygga rätt butiker, tempel, gårdar och bostäder, och eftersom dina resurser är begränsade kan detta vara ett knepigt förslag.

Även om spelet har mycket gemensamt med Sim City, är det inte en stadsbyggare i helt fri form. Spelet handlar om utvidgningen av det romerska imperiet, och för detta ändamål får du en rad utmaningar genom varje karta, från att skapa en ny handelsväg till att frakta spannmål eller lyxvaror tillbaka till Rom. Varje framgångsrikt genomförd uppgift vinner din gunst hos kejsaren – du måste uppnå en viss nivå i hans goda böcker innan du kan gå vidare till nästa karta.

Du kommer att behöva resurser för att hålla Rom nöjd och, som med nästan alla andra stadsbyggare, innebär det att du ställer upp både produktionskedjor och infrastruktur. Till exempel, för att göra bröd, behöver du sädesfält och en bonde, och majsen måste gå till ett spannmålsmagasin innan du skickar det till en bagare. Du behöver folk som arbetar på alla dessa platser, och de behöver alla hem.

Faktum är att det finns över 100 olika strukturer att bygga, från låga lägenhetsbostäder för plebejerna till expansiva villor för herrarna. Dessutom utvecklas många av dessa byggnader när de har tillgång till ett visst antal föremål; få två sorters mat och rinnande vatten till en plebs hus och både dess utseende och kulturella värde kommer att förstärkas.

Denna gigantiska övning inom logistik kanske inte faller i allas smak, inte minst för att du behöver mikrohantera praktiskt taget alla aspekter av spelet, från att tilldela vem som kan köpa vad på marknaden till att se till att lagren inte fylls till kapaciteten – en uppgift inte gjort lättare av oförmågan att dumpa varor. Om du har tid och tålamod kan det bli en givande upplevelse, men initialt är det mer en övning i frustration. Och med totalt 30 kartor, som var och en tar timmar att slutföra, är det här inte ett spel du kommer att avsluta över en natt.

Att skapa en uppföljare till ett spel som Caesar är inte lätt. Gör det för annorlunda från tidigare versioner och du kommer att fjärma fansen. Gör det för likt och du blir anklagad för att ha uppfunnit hjulet på nytt. Med detta i åtanke är det rimligt att säga att vi har sympati för utvecklarna, men de har misstagit sig överdrivet på den konservativa sidan när det kommer till spel.

Allt detta driver en kraftfull ny 3D-motor och det är åtminstone här som spelet briljerar. Från de livfulla och färgglada byggnaderna, realistiska karaktärer och en del smart partikelarbete är slutresultatet en stad som gör ett ganska bra jobb med att känna sig levande. Det är dock resurskrävande, och du kommer att kämpa för att få en bra bildhastighet på ett system som bara skrapar förbi minimikraven.

Caesar IV är ett värdigt försök att återuppliva en gammal serie och det är mestadels framgångsrikt. Det ser bra ut, spelar som du kan förvänta dig och musiken, atmosfären och feedback i spelet kombineras för att leverera ett roligt och beroendeframkallande spel. Men det går inte att förneka dess gamla skolans natur och i många avseenden är det nästan en retroupplevelse som kan vara en förbannelse för vissa. Inget dåligt spel, men det kommer förmodligen inte att stå högst upp på allas jullista.