Crysis recension

Kr27

Förutom att vara den efterlängtade uppföljaren till Far Cry, är Crysis också affischbarnet för DirectX 10: det är det första spelet som dyker upp som har designats från grunden med DirectX 10, och det ser helt enkelt fantastiskt ut. Men innan vi börjar hylla om grafiken, låt oss prata handling.

Crysis recension

Du spelar inte den cheesy Jack Carver den här gången, utan tar istället rollen som US Delta Force-operatören Jake Dunn, med kodnamnet Nomad. Aliens har invaderat jorden, och du är utrustad med en nanodräkt och olika futuristiska vapen för att slåss med dem – och den nordkoreanska armén.

Din nanodräkt har fem funktioner, där standard är rustning för att hjälpa dig att överleva eldstrider. Klicka på mitten av musknappen och en cirkulär meny visas med ökad styrka, rustning, eldkraft, hastighet eller cloaking. Styrka gör att du kan hoppa till annars utom räckhåll och döda fiender med dina bara händer. Hastighet är praktiskt för en snabb utgång när det blir för tufft, och manteln låter dig smygande nå din destination oupptäckt.

Det fina är att varje inställning använder dräktens energireserver, vilket tvingar dig att anpassa din teknik i varje situation. Det betyder också att du kan spela de vidöppna nivåerna på olika sätt. Om du vill storma in med flammande pistoler kan du, men du kan också smyga runt omkretsen med hjälp av smyg. De öppna nivåerna betyder att det inte finns något Half-Life 2-liknande korridorsystem som du är tvungen att följa för att nå din nästa kontrollpunkt.

AI:n är också förvånansvärt bra – fiender samlas inte alla när de ser dig, utan kommer att arbeta som ett team för att omringa dig, med båt- och flygstöd. Om du ser cloaking, kommer de att skjuta på din sista position och sedan gå in i övervakningsläge och prata med varandra om när du sågs.

Bara ett exempel på uppmärksamhet på detaljer är att på den svåraste nivån talar koreanerna faktiskt koreanska. Dessutom kan du anpassa dina vapen med ljuddämpare, ficklampor, lasersikten och mer.

Medan Far Cry nästan helt var djungel- och interiörbaserat, kastar Crysis dig också på snötäckta bergssidor och inuti utomjordisk farkost med noll gravitation. Du kan stjäla hur många av koreanernas lastbilar du vill, men den verkliga spänningen kommer från att köra tanken och luftskeppet.

En kritik av Far Cry var dess mindre än perfekta flerspelarläge, men Crytek har tagit itu med detta med Crysis. Det finns fortfarande deathmatch, men du får också ett lagbaserat läge som heter Power Struggle. Varje lag måste fånga byggnader för att skaffa vapen och fordon, samt utveckla kärnvapen för att spränga sin fiendes bas. Du kommer inte att uppnå något om du inte arbetar som ett team.

Men nog med det – låt oss prata visuellt. Häpnadsväckande är inte ordet: vid inställningar av mycket hög kvalitet ser texturerna nästan fotorealistiska ut. Djungelmiljön är häpnadsväckande vacker, liksom det inre av det främmande rymdskeppet. Små detaljer finns överallt, från droppar som stryker av din mask när du lämnar vattnet, till frost på din pistolpipa i snön. (Om du inte har Vista eller ett DirectX 10-kompatibelt grafikkort, kommer en mindre vacker version att köras med DirectX 9 på Windows XP.) Visserligen är karaktärsrörelser inte så flytande som teaservideor utlovat, men i kombination med anständigt röstskådespeleri det är fortfarande trovärdigt.

Crysis är ett fantastiskt skjutspel och helt enkelt det snyggaste spelet som finns. Det finns dock en hake: för att spela det med mycket detaljerade inställningar måste du köra Vista och ha en PC som matchar specifikationerna i våra Ultimate PCs Labs. Även då kommer du att ha turen att se 30 fps vid upplösningar som 1 280 x 720 (se www.pcpro.co.uk/links/160games för en fullständig genomgång av de rekommenderade specifikationerna). Återigen, det är nästan värt att köpa en ny PC bara för att spela det här spelet när det är fotorealistiskt som bäst.