D-Link SecuriCam DCS-5300G recension

Kr390

Det faktum att D-Link nu är nummer ett på den världsomspännande marknaden för ohanterade switchar har inte hindrat den från att undersöka andra vägar. Det flyttar nu in i nätverkets IP-kamerautrymme med en hämnd. DCS-5300G är inte bara en av de första kamerorna som stöder 802.11g-funktioner, den levererar också en mängd funktioner som motsäger det förhållandevis låga priset.

D-Link SecuriCam DCS-5300G recension

Teknik och design har lidit i försöket att hålla kostnaderna nere. Plastkonstruktionen är inte lika rejäl som kamerorna från Axis Communications, den motoriserade handlingen är inte lika smidig och kameran ser ut som en rekvisita från en sci-fi-film från 1950-talet. Trots detta är pan-and-tilt-täckningen bra och det finns rörelsedetektering, ljud- och videoströmning, både trådbunden och trådlös anslutning och ett bra paket med programvara för videoinspelning. Den har även video- och ljudutgångar för anslutning till en TV, plus ett fyrpoligt kontaktblock för anslutning av externa larmenheter.

Installationen är ett klipp. Kamerans hemsida tillhandahåller ett livevideo- och ljudflöde med en kontrollplatta på ena sidan för att flytta objektivet. Du kan också flytta linsen genom att peka på önskad position i videofönstret. Bildkvaliteten är lika bra som kameror med liknande priser från Axis, med en skarp bild med en upplösning på 352 x 240 pixlar. Flytta upp till 740 x 480 och kvalitet och skärpa börjar mjukna och bildhastigheten sjunker också till 10 fps. D-Link anger en topphastighet på 30 fps, men webbsidan för att ändra bildinställningar har en maximal inställning på endast 25 fps i sin rullgardinsmeny. Den digitala zoomfunktionen är också av begränsad användning, eftersom kvaliteten försämras kraftigt när 4x-inställningen väljs.

Upp till tre fönster i visningsområdet kan ställas in för rörelsedetektering och vart och ett kan ha olika känsligheter. Om antingen denna eller en extern enhet utlöses kommer kameran att börja skicka bilder till en FTP-server eller flera e-postadresser.

Upp till 20 förinställda linspositioner kan sparas och kameran ställas in för att patrullera genom en lista med utvalda poster med en uppehållstid i sekunder. Ett horisontellt svep kan också initieras, men som med patrullen stannar detta efter en hel cykel. D-Link tillhandahåller till och med en infraröd fjärrkontroll för lokal åtkomst till linsrörelse, panorering och patrullering, även om detta kan inaktiveras från webbgränssnittet. Trådlös åtkomst är lätt nog att ställa in och vi hade inga problem med att använda en ZyXEL Prestige 2602HW åtkomstpunkt. Kameran stöder även 128-bitars WEP-kryptering om du vill stoppa snokare att titta på ditt flöde.

D-Links mjukvarupaket för IP-övervakning är bra, eftersom upp till 16 kameraflöden kan ses från samma fönster. Du kan ta ögonblicksbilder direkt, starta och stoppa inspelningssessioner till en lokal hårddisk och aktivera rörelsedetektering. Mikrofonkänsligheten var hög, men ett reglage finns för att finjustera detta. Ett schemaläggningsverktyg hanterar automatiska inspelningar från utvalda kameror vid specifika tider på varje dag.

D-Link levererar ett av de bästa övervakningspaketen vi har sett till det här priset. Om den udda designen och den genomsnittliga byggkvaliteten inte är ett bekymmer är DCS-5300G väl värt utlägget.