Dragon Ball FighterZ recension: Bandai Namcos anime fighter kommer till Switch

Dragon Ball FighterZ kommer äntligen till Nintendo Switch. Efter mycket feedback från fans med en önskan om att den fantastiska fightern ska ta sig till den här generationens bästa konsol, ser det ut som om Arc System Works har jobbat med det hela tiden.

Nyheten kommer från Nintendos E3 Direct-presentation och retade helt enkelt ankomsten av Dragon Ball FighterZ på Switch. Tyvärr har inget datum getts ännu, men du kan förbli trygg i vetskapen om att Switch kommer att få ett utmärkt och tillgängligt fightingspel som du kan spela tillsammans med Super Smash Bros Ultimate senare i år.

Här är en superkort trailer och sedan vår ursprungliga recension av FighterZ på PS4.

Dragon Ball FighterZ recension:

Dragon Ball FighterZ är inte traditionellt den typ av spel du skulle se oss recensera här på Alphr.com. Den har ingen tech- eller sci-fi story-krok som Ge igen eller Wipeout Omega Collection, och det är inte heller en omformning av en kulthit på ny hårdvara som LA Noire eller Skyrim på Nintendo Switch. Fan, vi granskar inte ens Dragon Ball FighterZ eftersom jag är ett stort fan av Dragon Ball-serien.

Istället, Dragon Ball FighterZ presenterar sig som en intressant omväxling av fightinggenren. På ytan ser det lite mer ut än en övning i fanservice, riktad till dem som väntar på nästa omgång i Dragon Ball Z serier. Men utvecklaren Arc System Works, mest känd för BlazBlue och Guilty Gear 2D-fightingspel-serien, har framgångsrikt uppnått mycket mer än så, förvandlat franchisen till ett lagbaserat fightingspel som alla behöver sitta upp och vara uppmärksamma på.

Dragon Ball FighterZ recension: Goku, precis som du har sett honom förut

Arc System Works är inte främmande för att väcka spelvärldar till liv genom anime-liknande bilder; både BlazBlue och Guilty Gear serier är tydligt influerade av genren. Här dock, Dragon Ball FighterZ är inte inspirerad av Akira Toriyamas Dragon Ball Z och drake boll Super anime; det är i princip samma sak.

Resultatet är en underbar 2D-kampupplevelse med grafik som konkurrerar Street Fighter V och med en smidighet som till och med Marvel vs Capcom 3: Infinite kan inte matcha.

Under slagsmål fyller energistötar skärmen, deras skurar av färgat ljus belyser kort karaktärer och miljön runt dem. Slå en fiende i marken och platser på arenan rivs upp och håll dig tuggad under resten av matchen, medan de skärmfyllande destruktiva avsluten ser ut för hela världen som om de har dragits direkt från serien. För fans av tv-serien kommer bara det visuella att räcka för att sälja detta spel.

LÄS NÄSTA: Hur en anime förutspådde 2017 års tekniska problem 1997

Dragon Ball FighterZ recension: Absolut Krillin det

Fighting-spelälskare, å andra sidan, vill ha ut något annat av spelen de spelar – komplexitet. Tack och lov, Dragon Ball FighterZ erbjuder det också, men förvänta dig inte något lika djupt som Arc System Works andra spel. För att göra det möjligt för nykomlingar att enkelt starta och greppa kontrollsystemen, Dragon Ball FighterZ är inte så komplicerat från början som vissa kanske vill.

Utan att fördjupa sig i de minsta detaljerna om varje attack och de motsystem som är tillgängliga för dig, Dragon Ball FighterZ använder automatiska kombinationer för att sömlöst sammanfoga attacker. Tryck på samma knapp i rytm, eller blanda ihop det med andra rörelser utan att tappa din tajming, och du kommer att sätta ihop en trevlig kombo som får dig att känna att du har uppnått något.

Även om du kanske tror att det här skulle uppmuntra knapptryckning din väg till framgång, kan även en svagt kompetent spelare övervinna sådana hinder med motdrag och smart användning av Dragon Ball FighterZs smarta ”Instant Transmission”-teleporteringsfunktion.

dragon_ball_fighterz_screenshot_7

Slagsmål spelas också alltid tre-mot-tre, med lagmedlemmar taggar ut så att endast två kombattanter aktivt slåss vid varje given tidpunkt. Och att veta hur man får ut det mesta av ditt lags färdigheter kan vara nyckeln till att vända striden.

Förutom att bara be dem om stöd under Super Moves och kraftfulla attacker, kan skapa ett balanserat team av fighters hjälpa dig att klara dig mot de många fiender du kommer att möta online och i spelets arkad- och berättelselägen.

LÄS NÄSTA: De bästa PS4 Pro-spelen 2018

Dragon Ball FighterZ recension: Åh, Gohan alltså

När det kommer till innehåll, Dragon Ball FighterZ har inte ont om saker att göra. Vid sidan av två-spelares offline-multiplayer-bråk och sex-spelare online face-offs, finns det också åtta-spelares lobbyer för åskådare att se slagsmål och enorma onlineturneringar att delta i.

I enspelarläge har du ett arkadläge med flera grenar att sätta tänderna i och ett enormt Story-läge som spänner över tre separata handlingslinjer. Intressant nog är detta berättelseläge en helt original berättelse skapad av Toriyama för Dragon Ball FighterZ och det kretsar kring skapandet av Android 21 av Red Ribbon Army.

Det är uppenbart att Arc System Works har hämtat signaler från TV-programmet eftersom det finns en oerhört mycket fyllnadsmedel och repetitiva strider att hitta här. Men varje båge ger ett annat perspektiv på berättelsen och när du väl har spelat alla tre, sammanfogar berättelsen sig ganska bra. Du kommer också att ha en mycket bättre förståelse för karaktärerna och systemen i Dragon Ball FigtherZ efter att ha sjunkit in i berättelseläge några timmar. Om du slutför alla tre kommer du faktiskt att lägga ner nästan trettio timmar enbart i berättelseläget.

En sak fans av förr drak boll titlar kanske vill notera är att Arc System Works har minskat listan över fighters. Här hittar du bara ett 20-tal fighters – kanske några fler – men det är mer än tillräckligt för alla som lär sig repen. Bandai Namco har också lovat att fler kommer att anlända via nedladdningsbart innehåll, men jag skulle fortfarande inte förvänta mig siffrorna i tidigare titlar.

dragon_ball_fighterz_screenshot_3

Dragon Ball FighterZ recension: Onlinespel

Som med alla slagsmål där ute, Dragon Ball FighterZ kommer att leva och dö av sin onlineförmåga. Tack och lov, sedan servrarna gick live den 26 januari, har allt verkat någorlunda stabilt och okomplicerat.

Under betafasen fanns det genuina farhågor kring hur väl Bandai Namcos servrar skulle klara av Dragon Ball FighterZ, men än så länge verkar det gå bra. I en snygg touch har Arc System Works inkluderat en bildräknare för onlinekomponenten så att du kan se hur många bildrutor du tappar över din anslutning. En bra anslutning borde egentligen bara släppa en bild eller så, men långsammare kan vara så många som tio bildrutor – vilket inte är idealiskt. Om en anslutning verkar vara för trög kan du faktiskt filtrera inställningarna så att du bara kopplar ihop dem med de som använder en stark anslutning.

För det mesta hittade jag dock inga problem i min onlineupplevelse. Men det är värt att notera att inte nöjd med hur Arc System Works har beslutat att köra saker, som detta ResetEra-inlägg detaljer. Tänk bara på det om online är en viktig komponent i ditt köp av Dragon Ball FighterZ.

Dragon Ball FighterZ recension: Omdöme

För det mesta, Dragon Ball FighterZ är ett fantastiskt genomfört fightingspel. Och det skiljer sig från de flesta bråkare genom att det är tillgängligt för nykomlingar samtidigt som det är tillräckligt komplext för att veteraner har mycket att sätta tänderna i. Det är fortfarande oklart om vi kommer att se det bli en tävlingstitel vid fightingevenemang som EVO, men det finns verkligen potential.

Den största komplimang jag kan ge Dragon Ball FighterZMen är att varje aspekt av det känns som att du spelar igenom drak boll sig. Dess ursprungliga berättelse kan falla platt och dra på sina ställen men TV-serien är inte bättre på att undvika filler. Som ett fan av franchisen kan nästan alla dess brister förlåtas eftersom det skapar en upplevelse som är ganska unik. Stämplingar har kraft, superattacker känns verkligen super och det bidrar till att göra detta enkelt till det bästa drak boll spel sedan Budokai serie på PS2.