DVICO TViX-M3000U recension

Kr127

Om du vill njuta av din digitala musik och filmer i bekvämligheten av ditt vardagsrum är det enklaste alternativet att koppla in en dator till ditt hemunderhållningssystem. Men det finns andra sätt. Du kan gå hela vägen och använda din dator som en PVR (personlig videoinspelare), eller så kan du använda mediaströmningsenheter – så länge du har ett trådlöst nätverk och en dator som är påslagen hela tiden. Eller så kan du använda TViX-M3000U.

DVICO TViX-M3000U recension

Den här enheten har inga av dessa nackdelar, eftersom det är en enkel medieservande produkt. Och du kan till och med ta med dig din mediasamling till dina resor, så att du aldrig behöver betala för en film på hotellet igen.

I huvudsak är TViX-M3000U ett externt hårddiskhölje med lite extra elektronik som gör den till en fristående mediaspelare. Den är tillgänglig med en förmonterad enhet eller som en ren enhet för att placera in din egen 3,5-tums IDE-enhet. Med den ansluten till elnätet och en extra USB 2-port på en PC fungerar TViX precis som en extern hårddisk också, så att du kan fylla den med alla filmer, musik och foton du vill ha.

När den är fylld med media, koppla ur TViX från din PC och koppla in den till din TV. Du måste dock använda något annat än scart, eftersom detta är den enda videoutgången som TViX saknar. Med antingen den medföljande fjärrkontrollen eller knapparna på själva TViX kan du sedan bläddra igenom din mediesamling med ett enkelt Explorer-liknande gränssnitt.

Hittills så enkelt, och de goda nyheterna är att TViX har samma okomplicerade tillvägagångssätt när det kommer till hantering av media. Den stöder en omfattande uppsättning video- och ljudkodekar, även om bristen på metadatastöd kan göra stora MP3-samlingar svårhanterliga och den kan bara hantera JPEG-bilder. Naturligtvis kan du inte bara installera en ny codec när du hittar en filtyp som den inte kan spela upp, men TViX:n lossnade bara med några av de mer sällsynta videokodekarna; framtida firmware-uppgraderingar bör ta hand om alla större problem.

Om du letar efter ett problemfritt sätt att flytta media från en PC och till en TV, är TViX svaret. Ja, det är jobbigt att behöva bära den fram och tillbaka när du vill fylla den med nya filer, men det är en trivial olägenhet jämfört med alternativen. Och dessutom är träningen bra för dig.