Ehang Ghostdrone 2.0 VR recension: Stort värde men en gris att flyga

Det finns så många drönare på marknaden att det ibland kan kännas svårt att veta var man ska börja. Så en prisvärd drönare som lovar att ”vem som helst kan flyga” den, samtidigt som den producerar helt stabiliserade 4K-videofilmer, och att inkludera ett par VR-glasögon i lådan är ett frestande förslag.

Det är löftet Ehang ger för sitt senaste erbjudande, Ghostdrone 2.0 VR. Detta är en quadcopter väldigt mycket i form av DJI:s Phantom 4, med en viktig skillnad: istället för att styra den via en fjärrkontroll med två pinnar, styrs Ghostdrone 2.0 helt från skärmen på din iOS- eller Android-smarttelefon.

Nu är denna idé inget nytt, men nästan alla smartphone-kontrollerade UAV:er har hittills varit små drönare av det slag som Parrot säljer, inte medelstora, DJI Phantom 4-stil 4K-kameradrönare.

LÄS NÄSTA: Parrot Disco-recension – hänvisar till den coolaste drönaren 2016

Jag ska erkänna det, möjligheten att lita på full kontroll av en 1,15 kg quadcopter storleken på en arg luftburen grävling till en Bluetooth-anslutning och pekskärmsstyrspak fyllde mig inte med självförtroende. Det räckte dock med en snabb genomgång av Ehang-webbplatsen för att dämpa min första rädsla.

Det finns ett helt avsnitt ägnat åt säkerhet på de officiella Ghostdrone-webbsidorna, som ger svar på så viktiga frågor som ”tänk om min telefons återstående batterinivå inte kan upprätthålla drönarens färdplaner?” och ”tänk om ett telefonsamtal kommer in under flygningen?”. Det försäkrar oss att drönaren har redundanta sensorer, så om en misslyckas kan en annan ta över.

[gallery:6]

Appen är värd för en serie instruktionsvideor som hjälper dig att komma igång, och du måste slutföra en serie interaktiva tutorials innan du kan ta full kontroll över drönaren. Det är bra att veta att företaget har tänkt igenom säkerheten och oron hos potentiella Ghostdrone 2.0-piloter.

Ehang Ghostdrone 2.0 VR recension: Ställ in, lyft och flyg

Hur lätt det än är att pilotera, men det finns fortfarande en hel del att göra innan du kan ge dig ut på ditt första flyg. Du måste se till att 4 500 mAh “Smart Flight”-batteriet är fulladdat – lätt att kontrollera via batteriets OLED-skärm med ett snabbt knapptryck – och det är en bra idé att ladda din smartphone helt också, eftersom dess pekskärm är det huvudsakliga styrmedlet för drönaren.

Dessutom behöver VR-glasögonen laddas, eftersom de tillhandahåller den trådlösa långdistansanslutningen mellan din telefon och drönaren (Bluetooth används endast för kommunikation på nära håll mellan glasögonen och din telefon). Och innan du går i luften måste du också ladda ner appen, para ihop den med din telefon via Bluetooth och installera firmwareuppdateringar, vilket allt tar lite tid.

[gallery:1]

Slutligen, när du kommer till din startplats måste du fästa var och en av propellrarna, fästa de två antennerna på VR-glasögonen, kalibrera drönarens interna kompass och dina smartphones. Det är knappast bekvämt, men det är inget komplicerat här.

Med allt det gjort är du redo att rocka och rulla. Som jag nämnde tvingar appen dig att ta en serie på tre lektioner innan du får ta full kontroll, och dessa består av att flyga drönaren till en höjd av 50 m innan den förs ner till jorden igen.

Enkel. Jo, ja – men enkelt, visar det sig, är inte alltid bäst.

Problemet med Ghostdrone är att, även med allt detta på plats, är detta inte ett flygplan som jag någonsin känt mig säker på att flyga, och det är avgörande för en enhet som kan få dig i problem med lagen om du tappar kontrollen över den.

Det börjar bra nog. Det finns flera flyglägen som erbjuds, inklusive ”Touch-to-fly”, ”Avatar” och waypoint-läge. Touch-to-fly är den som används i de första handledningarna och den jag rekommenderar att du håller dig till. För att flyga i det här läget flyttar du helt enkelt reglagen för att få höjd, gå ner och rotera, och tryck på kartan för att flyga till en viss punkt.

Kamerakontrollerna är också reglagebaserade, eller så kan du välja att styra den genom att tippa huvudet upp och ner med VR-glasögonen på. När du är redo att flyga hem trycker du på returknappen och för sedan ner drönaren till land.

[gallery:3]

Ehang Ghostdrone 2.0 VR recension: Det är tråkigt OCH skrämmande

Ghostdrone är en knäpp att flyga i det här läget, men inte särskilt engagerande. Det är den första adrenalinträffen av att se saken lyfta och sväva framför dig, och att titta igenom VR-glasögonen ger verkligen ett intressant perspektiv. Om allt du vill göra är att ta flygfoton och videofilmer, är detta ganska tråkiga läge bra. Kvaliteten på bilderna som levereras av kameran ombord är utmärkt. Men efter några minuters flygning så här, eller genom att använda waypointläget för att ytterligare automatisera din flygväg, kommer du att bli uttråkad och vill bli mer involverad i att kontrollera saker.

Problemet är att jag inte tyckte att det andra huvudläget för manuell kontroll av Ghostdrone var särskilt roligt att använda heller. Tanken är att genom att byta till Avatar-läge kommer du att kunna flyga drönaren genom att luta den framåt, bakåt, vänster och höger. Detta låter bra i teorin. I praktiken hittade jag flera problem med det här läget. Först kände jag att den tillfälliga fördröjningen mellan att luta telefonen och att drönaren svarade helt enkelt var för lång för att möjliggöra exakt flygning.

[gallery:4]

För det andra tyckte jag att det var svårt att hålla ett öga på de krångliga kontrollerna på skärmen och drönaren samtidigt, ett problem som fysiska tvåstickskontroller inte lider av. Ännu värre är det dock att drönaren vid mer än ett tillfälle inte svarade när den flög i det här läget, och vid ett tillfälle tog det på sig att fortsätta i breda cirklar på låg nivå utan uppenbar anledning, oroande nära ett trädbestånd, och inledningsvis vägrade att svara på min frenetiska knivhuggning av nödsvävningsknappen. Inte bra.

Även i touch-to-fly-läge har jag mina bekymmer. Avsaknaden av nedåtriktad kamera eller ultraljudshöjdsensor betyder att den kan glida runt lite på låg höjd – inte så mycket, men tillräckligt för att få mig att känna mig nervös. Det är verkligen långt ifrån soliditeten och förutsägbarheten hos en DJI Phantom

[gallery:5]

Ehang Ghostdrone 2.0 VR recension: Omdöme

Allt detta är synd, eftersom Ghostdrone 2.0 VR har potential. Dess kamera producerar jämna, högkvalitativa 4K-bilder och skarpa 12-megapixel stillbilder, möjligheten att luta kameran med huvudet är praktisk, och det är extremt lätt att få upp drönaren i luften och ner igen. Till ett pris av Kr829 är det också en hel del drönare för pengarna, särskilt där DJI Phantom 4 kommer in på Kr1 000 plus.

Problemet är att när du har uttömt touch-to-fly-läget och vill göra något mer intressant med det, kommer du att tycka att det inte kan uppfylla dessa behov. Kontrollerna är helt enkelt inte smidiga eller tillförlitliga nog för att säkerställa en rolig och säker flygning – och det, för mig, utesluter det från strid för rekommendation.