EMC Retrospect 7.5 recension

Kr699

Sedan det porterades över från Macintosh-miljön för ungefär fyra år sedan har Retrospect vuxit i popularitet och blivit en stark konkurrent till de etablerade namnen på marknaden för säkerhetskopiering av Windows. Lagringsjätten EMC insåg tydligt detta, och det började 2005 med att förvärva Dantz, vilket gjorde det möjligt för den att expandera ytterligare till den lukrativa backup-arenan för små och medelstora företag.

EMC Retrospect 7.5 recension

Den senaste versionen levererar massor av nya prestandajusteringar, med huvudsyftet är att utöka säkerhetskopieringsfönster. Dessutom har det senaste intresset för D2D2T-säkerhetskopiering (disk-till-disk-till-band) fått de flesta leverantörer av säkerhetskopieringsprogram att komma med en ny lösning eller en ytterligare stödfunktion. Vi har redan sett CA:s ARCserve r11.5 och Symantecs Backup Exec 10d lägga till respektive diskstaging- och CPS-komponenter (continuous protection server). Men allt EMC verkligen har gjort med Retrospect är att anpassa och marknadsföra ett antal befintliga funktioner. Tillsammans med flyttbara media har Retrospect alltid haft möjligheten att säkerhetskopiera till hårddisken, så allt du effektivt gör för en D2D2T-strategi är att skapa ett proaktivt säkerhetskopieringsjobb som säkrar klient- och serverdata till en disk, och andra jobb som backar upp den här platsen för att spela in med schemalagda intervall.

Diskutrymme hanteras av Retrospects befintliga grooming-funktion, som automatiskt tar bort äldre säkerhetskopior. Alternativet Transfer Snapshot används för att säkra diskplatsen till band, även om du måste skapa separata jobb för varje band som roteras utanför platsen och ändra media som tilldelats varje backupset så att ersättningsbanden kommer att användas. I praktiken fungerar detta tillräckligt bra och har den extra fördelen att det krävs ett litet antal band för en årlig strategi. Det finns dock ingen växelverkan mellan disk-till-disk- och bandstadiet. Däremot kräver ARCserves disk-staging-alternativ ett jobb för att hantera alla tre faserna.

Den nya funktionen User Initiated Restore (UIR) gör det möjligt för användare att hämta sina egna filer, men endast från säkerhetskopieringsuppsättningar lagrade på hårddiskar på backupservern. Med IIS installerat på backupservern kan klienter använda ett enkelt webbläsargränssnitt för att söka igenom säkerhetskopierade filer som är associerade med deras system, välja kandidater för återställning och bestämma en lokal destination. Vi tyckte att den här funktionen var särskilt enkel att använda, och du kan enkelt säkra överföringar över SSL om du vill.

För allmän testning av bandprestanda installerade vi Retrospect på ett dubbelt Xeon Windows Server 2003-system utrustat med Sony AIT-4 och HP LTO-2 bandenheter. Vi bad sedan Retrospect att säkra 9 GB testdata. Den rapporterade genomsnittliga hastigheter på 22MB/sek och 24MB/sek för AIT-4 respektive LTO-2-enheter. Att köra samma jobb med ARCserve gav 23 MB/sek för AIT-4 och 26 MB/sek för LTO-2, vilket visar att Retrospect är ikapp prestandainsatserna för allmän bandbaserad säkerhetskopiering.

En av de största försäljningsargumenten med Retrospect är användarvänligheten, och dess arbetssätt kommer säkert att tilltala mindre företag. Den tar bara en fullständig säkerhetskopia en gång och jämför sedan denna med källan vid efterföljande körningar och kopierar endast ändrade eller nyskapade filer. Jobbautomatisering ser också vissa förbättringar, men tänk på att många funktioner som bandbindning och UIR kräver ytterligare tilläggspaket, vilket kommer att pressa upp priset.