Far Cry 5 recension: En bombastisk, ofokuserad öppen värld

Kr59

Tidigt in Far Cry 5 du kommer att stöta på ett stort ord, uppsatt på en sluttning som Hollywoodskylten. JA, läser det, över toppen av kultiska galningar, biljakter och pumor. JA, det ropar ovanför denna märkliga dröm av isolerad amerikansk anarki, som en berusad som ser en björn slåss.

Det tecknet är typiskt Far Cry 5s ton. Trots övergången till en miljö som är mogen med politiska paralleller, har Ubisoft avvikit från allvar till förmån för något helt och hållet mer högljutt och fånigt, avleda specifika sociala kommentarer med en apokalyptisk fantasi av extravaganta proportioner som är kompetent underhållande, men som ofta missar sina spår.

Far Cry 5 recension: Glorious ledare

Som förra året Resident Evil 7, Far Cry 5 bjuder på en version av Amerika utan sväng, centrerad på en familj som leds av en olycksbådande ”far”. Patriarken här är Joseph Seed, ledare för The Project at Eden’s Gate; en domedagskult som har flyttat in i området och på något sätt maskat sig in i total kontroll över länet. Spelets värld är uppdelad i tre huvudsektioner och leds av olika medlemmar av Seed-klanen, var och en med sin egen syn på fanatism. JA, du får reda på, är en central grundsats i Josephs sadistiska yngre bror. Sedan finns det en ”syster” i öster och en äldre bror i norr. Var och en måste hanteras i tur och ordning.

Du spelar en ställföreträdande sheriff, som ursprungligen skickades för att hjälpa en amerikansk marskalk att utvinna frön från hans sekts anläggning. I en öppningsscen som vikar effektivt kring förestående våld går saker och ting förutsägbart fel och sektens domedagskänslor höjs några snäpp. Utan någon telefonsignal och all kommunikation avbruten till omvärlden, har du kvar att integrera dig med de lokala rebellerna och rensa ut Seed själv. I typiska Far Cry stil innebär detta till stor del att springa runt som en hyperaggressiv frälsarfigur; utan tvekan tongue-in-cheek, men inte desto mindre en fantasi om makt och handlingskraft.

far_cry_5_review_3

Ubisoft har fattat beslutet att luta sig in i det löjliga med det här upplägget, köra med sina Kristusstatyer-liknande statyer på sluttningar och en till synes oändlig ström av skäggiga Manson-liknande kultmedlemmar med knappt en axelryckning. Om du har spelat de senaste bidragen i Far Cry serie du kommer att bli bekant med andan i spelet; alla biljakter, explosioner och maniska skurkar med en benägenhet att vaxa texter om den mänskliga naturen. Det fanns en känsla av att närheten av Far Cry 5s värld till verkliga ämnen om USA:s vapenvåld och social oro skulle kräva ett defter tillvägagångssätt, men om något tycks miljön ha uppmuntrat mer i form av tecknade stjärnor och ränder. Det är galna, besynnerliga grejer, kanske vinklade på ett sådant sätt att man undviker en för nära politisk läsning av just den här sandlådan. Som ett spel som bygger på att skjuta människor är det kanske inte en tråd som skaparna vill dra alltför hårt att undersöka effekterna av vapenvåld på amerikansk mark.

Det finns tillfällen när den verkliga världen görs med en gest. ”Titta omkring dig. Titta på rubrikerna. Titta vem som bestämmer”, uppmanar en karaktär vid ett avgörande ögonblick. Om vi ​​uppmanas att läsa Far Cry 5 som en mardröm i Trumps tidsålder, tas detta aldrig mycket längre än några blinkningar. Orsakerna till sektens spridning, som kunde ha undersökt arbetarklassens amerikaners isolering och frustration, är istället uppskrivna till sinnesförändrande droger. Spelet gör gärna gester till verkliga sociala frågor, men undviker att göra detta med någon tugga.

Far Cry 5 recension: Gameplay

När det gäller spelet, Far Cry 5 är en underhållande – om än något hantverksmässig – upplevelse. Som Ubisofts senaste Assassin’s Creed Origins, har ansträngningar gjorts för att skaka om den långvariga serien med några olika funktioner. Det finns inte längre ett behov av att klättra i radiotorn för att avslöja delar av kartan, och hantverk har minskat drastiskt. Färdighetsprogressionsträdet har också bytts ut till förmån för en Fallout 4-style Perks-system, vilket innebär att du kan välja och vraka bland specifika bonusar istället för att behöva följa uppgraderingsgrenar.

Under dessa förändringar på ytan kommer dock spelet att vara bekant för alla som spelat de senaste Far Cry utflykter. Handlingen från ögonblick till ögonblick innebär till stor del att svepa över den expansiva kartan, ta fiendens utposter och slutföra uppdrag för olika karaktärer. Pelarna för körning, lätt smyg, närstridsnedläggningar och springande och skjutande är alla närvarande och korrekta, liksom uppmuntran att spendera tid på att vänta i buskar för att jaga djur för sina skinn. Det finns en mängd olika vapen att välja mellan, även om de olika gevären och pistolerna ofta känns lika, och möten med kultfiender (kallade ”Peggys”) tenderar att falla in i ett repetitivt mönster.

Kanske den mest anmärkningsvärda förändringen Far Cry 5 är utbyggnaden av seriens Gun for Hire-system. Spelet låter dig nu ha en konstant följeslagare (eller fler, om vissa förmåner väljs) på dina äventyr. En kabal av karaktärer låses upp när berättelsen fortskrider genom att slutföra uppdrag, allt från krypskyttar och piloter till hundar och björnar. Vanliga medlemmar i motståndet kan också uppmanas att följa med, och hela spelet kan spelas med en mänsklig partner via co-op.

far_cry_5_review_2

Att tackla utposter med en följeslagare är roligt, och det finns en del underhållande mönster mellan de AI-kontrollerade följeslagarna, men det hela kan snabbt bli ganska tråkigt genom upprepning. Bortsett från att plikttroget rensa kartan över fiendens fästen, finns det lite driv att utforska Hope Countys värld. Även med sina radiotorn avskalade känns formeln slapp, förbättrad av spel som Breath of the Wild, Metal Gear Solid V eller ens Assassin’s Creed Origins som har finslipat öppna världar på mer intressanta sätt.

Utanför huvudspelet, Far Cry 5 kommer med ett arkadläge som inkluderar en kartredigerare för att skapa dina egna flerspelarnivåer. Här kan du limma ihop tillgångar från Far Cry, Assassin’s Creed och Watch Dogs, vilket resulterar i några underhållande hybrider som också avslöjar hur utbytbart ett spels tillvägagångssätt är till ett annats. Kartredigeraren är ändå robust och kommer med en mängd verktyg som hjälper dig att skapa dina egna flerspelarlekplatser.

Far Cry 5 recension: Omdöme

Far Cry har länge varit en serie med en viss medvetenhet om de våldsamma njutningar den erbjuder, som förstärker pistolspelet till nivåer som svävar runt det hyperboliska. Till skillnad från ett spel som Spec Ops: The Line, dock går det aldrig så långt att spelaren känner sig obekväm med slakten de begår – väljer istället att ha sin kaka och äta den med ett lätt satiriskt tillvägagångssätt som samtidigt uppmanar spelaren att sparka tillbaka och skjuta några skurkar.

Detta tillvägagångssätt hoppar obehindrat fram Far Cry 5, vilket ger en njutbar lek, men är ett misslyckande när du har en berättelse som berör teman som vapenvåld, social oro och religiös extremism. Skrivandet gör helt enkelt inte dessa ämnen rättvisa, och istället för att undersöka mörka verkligheter väljer man vaga, överdrivna gester med lite substans. Spelet är ett underhållande sätt att spendera några timmar på, med bombastiska skjutningar och några underbart absurda ögonblick, men det är också ett missat tillfälle att utforska vad som kunde ha varit ett kraftfullt ämne.