Fujitsu Siemens Esprimo P5905 recension

Kr967

Esprimo är efterföljaren till Fujitsu Siemens framgångsrika Scenic-serie, som finns i tre varianter: C-serien är ”ultra liten”, E-serien har ett retro skrivbordsfodral och P-serien är ett mer standard midi-torn. På granskning är den 945-chipset-baserade P-serien med en dubbelkärnig Pentium D, och allt för under 1 000 pund.

Fujitsu Siemens Esprimo P5905 recension

Det är ett helt förnuftigt drag att ha företagsdatorer med dubbla kärnor; dokument, kalkylblad, musikspelare och webbläsare äter alla bearbetningsresurser, liksom företagets virusskanner. Ett systems lyhördhet är ett kvalitativt mått, vilket gör det svårt att hitta riktmärken, men de två kärnorna gjorde sin kraft märkbar i vårt flertrådade 3ds max-renderingstest: det gick 40 procent långsammare med den andra kärnan avstängd.

Det räcker med att säga att detta är ett system som är svårt att överbelasta: vi körde så många separata applikationer som vi kunde för att utöka dess bearbetningsförmåga, inklusive två fall av ljudkonvertering med olika sviter, men Esprimo förblev lyhörd hela tiden. Även om 2,8 GHz inte låter så mycket från vad som i huvudsak är två standard Prescott Pentium 4-kärnor hopskruvade, gav bara en av dessa ett riktmärke för applikationen på 1,61. De 512 MB RAM, som körs på 533 MHz i dubbelkanal, ger en rimlig mängd utrymme för Windows XP att sträcka på benen.

Hårddisken på 80 GB i vår konfiguration är också tillräcklig för de flesta affärsbehov och kan uppgraderas till 160 GB eller nedgraderas till 40 GB, om du skulle behöva antingen mer lagringsutrymme eller en lägre systemkostnad. DVD-ROM-enheten är också bra, även om andra alternativ finns tillgängliga. Hursomhelst, den mest imponerande aspekten av den optiska enheten i vår installation var bristen på brus, tack vare Fujitsu Siemens hastighetsreducerande verktyg; vi märkte knappt något enhetsljud när vi installerade vår benchmark-svit, och det gäller systemet i allmänhet också. Bara en fläkt används för att hålla den sval: en långsamt snurrande 120 mm modell begravd mellan en passiv CPU-kylfläns och PSU.

Det inre arrangemanget är något excentrisk. Det är lätt att ta sig till de flesta områden med nätaggregatet på plats, eftersom PCI Express grafikkortplats, 1x kortplats och två konventionella PCI-platser sitter under den. Hårddiskarna är sidomonterade vinkelrätt mot fodralet på glidskenor för enkel insättning och uttagning. Men om du vill komma åt någon av de fyra RAM-socklarna måste du ta bort PSU:n. Det handlar om att ta bort två skruvar. PSU:n hoppar sedan ut eftersom den är fjäderbelastad. Detta avslöjar bara en fri seriell ATA-header och att två optiska enheter måste dela samma IDE-anslutning.

Mer irriterande var att montera om PSU:n, eftersom fjäderbelastningsmekanismen fick den att slingra sig när vi försökte skruva ner den igen. Vi tyckte att det var bäst att lägga höljet på sidan och luta sig mot PSU:n medan du skruvar.

Fallet i sig är inte det mest attraktiva vi har sett – mer som en återgång till 1980-talet. Det är dock lite kortare än vanliga midi-torn, så det kan vara undangömt. Det finns möjlighet till frontmonterade USB-portar, och även stöd för Memorybird och smartkort-baserade säkerhetsnycklar. Sidopanelen kan också låsas med en inkräktare för att förhindra manipulering. Två-kanals High Definition Audio från Realtek ALC260 codec är en trevlig inkludering, medan Gigabit Ethernet också är praktiskt.

Vi är särskilt glada över att se Fujitsu Siemens engagemang för de miljökrav som fastställs av WEEE (EG-direktivet om avfall från elektrisk och elektronisk utrustning) angående begränsningen av vissa farliga ämnen, även om lagen träder i kraft först nästa år. Detta inkluderar att ha mindre än ett gram bly på moderkortet, och Fujitsu Siemens har redan ett återvinningscenter för uttjänta system. Strömförbrukningen är också ganska låg, trots de två bearbetningskärnorna. Datorn i sig är också väl omhändertagen, med anständiga tre års internationell hämtnings-och-retur-garanti.