LG Flatron L1960TR recension

Kr153

Med det nuvarande kravet på större, bredare och bättre är det lätt att se varför den ödmjuka 5:4-skärmen kan förbises. Med en upplösning på 1 280 x 1 024 har de inte samma effekt som en bra widescreen-TFT, du kan bara läsa ett enda dokument åt gången och de är inte idealiska för video med tanke på förekomsten av widescreen-innehåll.

LG Flatron L1960TR recension

Men faktum kvarstår att majoriteten av TFT:er som för närvarande finns på skrivbord inte är widescreen, och många människor har ingen lust att en som belamrar ett kontor eller arbetsrum. LG har sörjt för high-end-marknaden tidigare med sitt elitsortiment av Fantasy-TFT:er, och L1960TR kommer från liknande lager, med elegant svart utseende och bra bildkvalitet.

Den beröringskänsliga strömbrytaren är diskret på den svarta ramen, och de återstående kontrollknapparna är placerade lite obekvämt på höger sida. Men lyft på nacken så ser du att förutom de vanliga navigeringskontrollerna aktiverar en knapp även LG:s f-Engine-teknik.

Detta skiljer sig inte mycket från de flesta andra TFT-lägen: förinställningar för text och bild är som du kan förvänta dig, men du kommer att upptäcka att du spenderar det mesta av tiden utan en förinställning aktiverad, eftersom standardläget ger de mest naturliga färgerna. Däremot kan filmfans vara intresserade av den digitala fina kontrasten (DFC), som slår in när du väljer filmläge.

Vi har sett det förut på L204WT, och saker och ting är inte mycket annorlunda här. Den effektiva kontrasten påstås vara 3 000:1, uppnådd genom att ändra det dynamiska omfånget i farten; mörka scener ser att omfånget sänks och ljusa scener höjs för att få fram mer detaljer i de relevanta områdena. Det går inte att förneka att utomhusscener och digitala stillbilder ser levande och skarpa ut, även om vi fann att mörka scener blev lite blåaktiga när DFC startade.

Ironiskt nog är det förhandsvisningsläget för delad skärm som låter dig se nackdelarna med DFC, eftersom du kan jämföra resultatet med de ursprungliga färgerna och tonerna. Närbilder visar den betydande mängden extra brus som genereras av DFC, och snabba mörka ljussekvenser blir irriterande när LG svänger upp och ner för att hålla jämna steg med de nuvarande ljusförhållandena.

LG L1960TR skulle göra bättre än att spela på sina andra styrkor, eftersom det är en kompetent TFT utan 3 000:1 DFC. Svartnivån gynnas av en liten minskning av ljusstyrkan, vilket också eliminerar en mindre mängd ljusläckage i överkanten, och när de väl ställts in korrekt gav våra testbilder och videor bra resultat. Vi tyckte att den maximala ljusstyrkan var lite svag jämfört med den bländande bländningen i Acer AL2623W, men den är bra för att redigera dokument eller titta på foton.

Huvudproblemet är att hitta målgruppen: med ett premiumpris som bara är lite lägre än den billigaste 22-tums widescreen-TFT:en, är det svårt att se underhållningsjunkies rusa ut för att prova på nöjena med en 19-tums TFT med standardaspekter, oavsett videovänliga effekter som DFC. Det är en högklassig monitor som ser stilig ut, så den kommer säkert inte att hitta ett hem på kontor heller. Men om du är stenhård vill du hålla fast vid en 19-tums TFT, är LG L1960TR ett val av anständig kvalitet, om än dyrt.