Maxon Cinema 4D 11 recension

Kr746

Vi rekommenderade första gången Cinema 4D för sju år sedan, tillbaka i version 8, för dess kombination av professionell kraft och användarvänlighet. Sedan dess har varje .5-version – fem totalt – sett programmet befästa sin position genom att omarbeta och återuppfinna kärnfunktionaliteten.

Detsamma gäller version 11, och det första nyckelfokuset är texturering. Här finns många förbättringar av Cinema 4D:s materialsystem: en ny pixelshader för att skapa mosaikeffekter, nya kontroller över absorption och utgångsreflektioner för att producera mer realistiskt glas, förbättrad bruskontroll för att ta bort flimmer och möjligheten att definiera helt nya anpassade kanaler. Dessutom leder ny OpenGL-baserad MIP-mappning och kantutjämning till förbättrad texturkvalitet på skärmen.

Textureringsförmågan som skiljer Cinema 4D från andra modeller är dess inkludering av BodyPaint 3D-modulen – tillgänglig som en fristående applikation för fullt pris (746 Kr inkl. moms) för användare av 3ds max, LightWave 3D, Maya och XSI. Som namnet antyder är den stora styrkan med BodyPaint att den låter dig måla direkt på ytan av dina föremål, inriktad på valfri materialkanal – färg, alfa och så vidare. Här lägger den nya utgåvan till dedikerade verktyg för Blur, Sharpen och Colourise, förbättrad hantering av penslar inklusive stöd för Photoshops ABR-penselformat, förbättrat stöd för Wacom Art Pen och omorganiserad och förenklad hantering av förinställningar.

Denna kraft är imponerande nog, men Cinema 4D 11 tar avancerad texturhantering till en helt ny nivå med sitt stöd för matt målning. Traditionellt är en matt en fotorealistisk målad bakgrund för en filmuppsättning och Cinema 4D 11 ger samma idé till det digitala skrivbordet. I huvudsak lägger du till en kamera och sedan, med den nya paletten Projection Man, kan du välja objekt och återge deras nuvarande vy till TIFF- eller PSD-format för målning i BodyPaint eller, mer troligt, Photoshop. De resulterande texturerna appliceras sedan som objektmaterial, komplett med genererade masker. Genom att sedan skapa ytterligare kameror och kameramappningar kan du lappa matten så att du kan röra dig sömlöst genom din målade scen. Skönheten är att, även om resultaten kan se förvånansvärt komplexa ut, är både geometri och texturering faktiskt så enkla som möjligt. Maxon fick specifikt i uppdrag av Sony att utveckla Projection Man för användning i filmer som t.ex Polar Express och Beowulf och nu görs denna makt tillgänglig för alla.

Cinema 4D:s andra stora fokus är animation. Tidigare versioner har lagt till funktionalitet på bekostnad av komplexiteten, men version 11 ser ett försök att återställa användbarheten. Till exempel kan du nu se ditt soundtracks vågform i tidslinjen, vilket hjälper mycket när det kommer till synkronisering. Du kan också slå på lökskådning för att se en spökversion av ett objekts omgivande animering på den aktuella bildrutan. Och med det nya Doodle-verktyget kan du rita på skärmen för att snabbt utforska animationsidéer och samarbeta med andra.

Det viktigaste är att Cinema 4D 11 introducerar ett helt nytt tillvägagångssätt för animering. Skapa en traditionell nyckelbildsanimering och välj det nya kommandot Lägg till rörelseklipp och den ursprungliga animationen blir en rörelsekälla, refererad till av ett rörelseklipp som är associerat med själva objektet via en ny rörelsesystemtagg i Objekthanteraren.

Fördelarna som detta ger är enorma. Till att börja med kan du bygga upp ett bibliotek med klipp som enkelt kan loopas och flyttas på tidslinjen, ungefär som du skulle hantera klipp i en videoredigerare. Med Cinema 4D 11:s nya Pivot-objekt kan du också animera själva filmklippet – för att snabbt ändra riktningen på en karaktärs gångcykel, till exempel. Det kraftfullaste av allt är att du kan skapa staplade animationer, där du gör den grundläggande animeringen på ett lager och sedan oförstörande förfinar animeringen med överlagrade lager. Du kan sedan kontrollera, till och med animera, ”opaciteten” för varje lager för att kontrollera dess inflytande över den slutliga animeringen.

Programvara underkategori Grafik/designmjukvara