Microsoft Band 2 recension: Det är bra, men det är inte det

Kr200

Det ursprungliga Microsoft Band var ingen mästarklass i design. Dels träningsspårare och dels handledsburen ASBO-tagg, Microsofts första intåg i fitnessspårningsutrymmet var en nyfiken samling av hälsospårningssensorer, tvivelaktig design och smartwatch-liknande funktioner. Det var ett ambitiöst, men ändå felaktigt tillägg till världen av träningsspårare. Nu försöker Microsoft Band 2 rätta till dessa fel.

Microsoft Band 2 recension: Design

Det enda bekanta med Band 2 är dess smala, rektangulära display. Nästan allt annat har förändrats, och till det bättre. Borta är den platta skärmen och den lökformade helsvarta designen från den tidigare modellen. Remmen är nu betydligt bredare, med en betydande 3,5 mm, och en större böjd AMOLED-skärm står i centrum.

Metallkanter omger den ljusa, tydliga skärmen och rullar runt baksidan. Även det justerbara låset är nu tillverkat av metall. The Band 2 är utan tvekan hur det första bandet borde ha sett ut från början.

Linda den runt handleden och den största förbättringen är direkt uppenbar – den är nu ganska bekväm att bära. Metallspärren ger en bra grad av justerbarhet, och den bredare, mer böjliga remmen gör att en åtsittande passform inte slutar med att blodtillförseln till handen bryts. Personligen tyckte jag att originalbandet antingen var för löst eller för tight – och ofta obehagligt obekvämt – så det här är ett stort steg framåt.

En sak som återstår är den proprietära laddningskabeln, även om Microsoft har finjusterat designen. Istället för att fästas på displayens baksida som med originalet, snäpper den nu magnetiskt mot änden av remmen, med små plaststift som hjälper till att hålla den på plats. Men den bästa nyheten? Microsoft Band 2 laddas från tomt till 80 % på en halvtimme, med de sista 20 % som tar ytterligare en timme att underhållsladda.

Microsoft Band 2 recension: Funktioner

Medan det ursprungliga bandet hade tio sensorer, vrider Band 2 upp det till elva och lägger till en barometer till mixen. Detta gör att bandet kan mer exakt uppskatta hur mycket höjd du förlorar eller vinner på dina löpturer och turer, eller helt enkelt mäta hur många trappor, eller ”våningar”, du har klättrat under dagen.

Den fullständiga listan över Band 2:s sensorer är imponerande. Den mäter din puls, hudtemperatur och galvanisk hudrespons; den har en treaxlig accelerometer och gyroskop, GPS, en sensor för omgivande ljus och en mikrofon – listan fortsätter och fortsätter. Det är detta team av sensorer som avfyrar rådata i Microsoft Health-appen på din smartphone och sedan upp till Microsofts moln, där all saftig data tuggas igenom och analyseras, innan den skickas tillbaka till Health-appen på din telefon.

Band 2:s ambition är svår att skylla på. Det här är ett fitnessband som vill vara lika användbart för en träningsfanatiker som frekventerar gym som bara vill få en tydligare uppfattning om hur mycket (eller hur lite) de tränar i sin vardag.

Spänn fast den vid handleden så kan du glömma den om du vill. Det kommer fortfarande att berätta hur långt du har gått, hur många kalorier du har använt och även försöka analysera hur bra du har sovit. Det kommer också att uppskatta hur många av de förbrända kalorierna som var fett och hur många kolhydrater, i hopp om att hjälpa dig att äta rätt saker. Det verkar som om mångsidighet och praktiskt användarvänlighet är fronten och främst i Microsofts vision.