Microsoft Expression Studio 4 Ultimate recension

Kr478

Expression Studio 4 Ultimate har en viktig roll att spela på skrivbordet, men dess verkliga betydelse ligger i dess förmåga att fungera som en bro till en mer lättviktig multiplattformsutveckling. Nyckeln till detta är Silverlight, en nedskärning av de fullständiga WPF- och .NET-ramverken, som utvecklare kan rikta in sig på via Silverlight-webbläsarpluginen för flera plattformar (Windows och Mac OS). Förutom en påstådd 100 % förbättring av prestanda, lägger den senaste Silverlight 4-spelaren till stöd för multitouch, webbkameror och mikrofoner, utskrifter och online/offline DRM, allt stöds fullt ut i Blend 4.

Expression Blend 4 ger i första hand tillgång till sina nya funktioner via sin centrala tillgångspanel. Det finns två nya kontroller, båda tillgängliga för WPF och Silverlight. RichTextBox kan hantera inbäddade hyperlänkar, bilder och andra kontroller samt textredigering. PathListBox låter dig automatiskt distribuera objekt runt vilken väg som helst. Dessutom låter nya beteenden dig hantera multitouch, animering och villkorade operationer utan kodning. De befintliga skugg- och oskärpa effekterna har utökats med 13 nya filter, inklusive förstorings-, färg- och krusningseffekter.

Blend 4 lägger till viktigt stöd för alla Microsofts senaste teknologier samt några praktiska extrafunktioner som förbättrade SketchFlow-prototyper, men det har inte funnits någon verklig framstående förmåga att hjälpa till att ta kampen mot ärkerivalen, Adobe. Som det ser ut förblir Microsofts sidbaserade verktyg sämre än Adobes och medan Blend har många författarstyrkor, har Flash en bredare penetration över plattformar och är fortfarande det naturliga valet för utveckling av Rich Internet Application (RIA). Detta förklarar Microsofts beslut att göra båda Expression 4 Studio-versionerna tillgängliga som gratis uppgraderingar som en uppmuntran till befintliga användare.

Microsoft Expression Studio 4 Ultimate

Bakom kulisserna har Microsoft dock arbetat på en mördande funktion och den kommer med det nyligen lanserade Service Pack 1 (SP1). När du startar ett nytt projekt, tillsammans med de befintliga WPF- och Silverlight-alternativen, har du en ny uppsättning alternativ för att skapa Windows Phone 7 (WP7)-applikationer. Välj en och en Windows Phone-mall öppnas på skärmen, där du kan dra och släppa kontroller, former, stilar och beteenden precis som du gör för Silverlight- och WPF-projekt. När du är klar kan du förhandsgranska din applikation på antingen den inbyggda WP7-emulatorn eller en telefon ansluten till din dator.

Den potentiella betydelsen av utvecklingen av Windows Phone 7 beror helt klart på framtida framgång och spridning av enheter. Men genom att öppna upp en Apple-liknande marknad för handhållna WP7-applikationer kan Expression Studio 4 Ultimate mycket väl ha hittat sin måste-ha-funktion.

Programvara underkategori webbutveckling