Microsoft Windows Vista recension

Kr176

Spårningspålitlighet

Microsoft Windows Vista recension

Gömd i kontrollpanelen finns en ny konsol som hjälper dig att spåra systemproblem. Detta inkluderar en mycket utökad resursmonitor och en tillförlitlighetsövervakningsgraf som spårar ditt systems stabilitet över tid. Med början på en nominell tio, sänks systemets ”poäng” varje gång det uppstår ett problem – en misslyckad drivrutinsinstallation, appen hänger sig eller blå skärm. Med tiden kryper det sedan tillbaka upp mot tio, vilket visuellt indikerar hur stabilt ditt system har varit. Mer användbart är att det visar exakt vilka applikationer som har gått fel och när. Det finns också spårningsverktyget för problemrapporter och lösningar som kan ställas in för att meddela dig om det finns en känd lösning. Detta borde visa sig vara en riktig välsignelse.

Vi har dock vissa reservationer kring Vistas stabilitet: det är omöjligt att i detta skede vara definitivt om huruvida de grafiska och ljudfel, nätverksproblem och totala systemkrascher som vi har sett är grundläggande problem som kommer att behöva korrigeras från Redmond eller, som vi misstänker, är oseriösa drivrutiner eller applikationsproblem. När Vista når mainstream förväntar vi oss dock att de flesta av dessa problem är lösta.

DirectX 10

DirectX 10 kommer endast att vara tillgängligt för Windows Vista. Genom att göra det exklusivt för sitt nya operativsystem hoppas Microsoft helt klart att locka spelare att uppgradera och dra nytta av vad som äntligen skulle kunna bli ”filmspel” – branschjargongen för spel som ser så bra ut att du kan titta på en film.

Även om DirectX 9 avlastar mycket arbete från CPU:n till GPU:n på grafikkortet, måste CPU:n fortfarande göra mer grafikrelaterat arbete än vad spelutvecklare kanske gillar. DirectX 10 introducerar en mer generaliserad grafisk arkitektur, vilket innebär att utvecklare inte behöver falla tillbaka på CPU-programmering så ofta som de gör för närvarande. Detta lämnar processorn fri att hantera andra spelrelaterade funktioner som AI.

DirectX 10 fungerar tillsammans med den nya hårdvaruarkitekturen för de allra senaste grafikkorten, som förenar det gamla systemet med att separera pixel-shader och vertex-shader-operationer i en superflexibel grafikpipeline. Detta kommer att göra det mycket lättare att lägga till detaljer till objekt, mer realistisk animering och rörelseoskärpa i realtid, till exempel. Slutresultatet kommer säkert att bli mer uppslukande spel.

Men det finns två potentiella stötestenar: för att skörda fördelarna med DirectX 10 behöver du ett grafikkort som stöder Shader Model 4, vilket för närvarande betyder Nvidias 8800-serie (se nummer 147, sid 49 för vår sammanfattning av lämpliga kort) . Dessutom måste du vänta på att spelen faktiskt dyker upp, eller på DirectX 10-uppdateringar till befintliga spel. Det mest efterlängtade spelet är Crysis, men detta kommer inte förrän tidigast i april.

Prestanda

Det är tidiga dagar för att bedöma Vistas råa prestandasiffror – bara när drivrutiner och applikationer har bäddats in kan vi få en sann bild. Lyckligtvis har vi dock inte sett någon märkbar skillnad mot Windows XP i detta skede. RAM är det avgörande elementet här – 512 MB är det absoluta minimum du kommer undan med.

Vista har också ReadyBoost. När du ansluter ett USB-minne kommer Vista att använda flashminnets inneboende prestandafördelar framför hårddiskar för att lagra små, ofta använda systemfiler. Även om det inte ersätter riktigt system-RAM, är det ett billigt och bekvämt alternativ som är lätt att prova själv – vi har funnit det särskilt effektivt för bärbara datorer.

3D-prestanda är mer komplicerat. Vi har sett vissa spel halveras i hastighet, vissa andra går marginellt snabbare. Återigen, det här är troligen förarrelaterat, och det är något vi kommer att hålla ett öga på.

Programvara underkategori Operativ system

Krav

Processorkrav N/A