Ministry of Sound Audio L Plus och Audio M Plus recension

Kr299

Oasis, Blur, Radiohead, Metallica… och, eh, Crowded House: det här var ljuden från mitt 1990-tal, så jag var inte särskilt bekant med det ökända Ministry of Sound. Ändå, för många folk, är Ministry of Sound – en nattklubb som grundades 1991 av Justin Berkmann – liknar det tidiga 1990-talets housemusikscen. Det är en institution, om man så vill, och en som sedan dess har blivit ett globalt musikvarumärke med ett eget skivbolag.

Det är då konstigt, med tanke på klubbens tydligt uttalade engagemang för ljudkvalitet, att märkets högtalare och hörlurslinje ännu inte har fått kritik eller fångat allmänhetens fantasi. Det kan dock vara på väg att ändras med sin senaste serie av flerrumshögtalare.

Design och funktioner

Audio L och Audio M är inte mycket att titta på. Designen är tillräckligt ren, men den enkla, släta grå plasten, metallgallren och guldkanten får helt enkelt inte pulsen att gå.

Det som är bra är dock byggkvaliteten. Både L Plus och M Plus är konstruerade av tjock, robust plast, med starka metallgaller för att skydda högtalarelementen, och det finns inget som vibrerar eller skapar otäcka resonanser.

Ovanpå var och en av dessa högtalare gömmer sig en beröringskänslig yta som erbjuder kontroller för volym, uppspelning, paus och spårhoppning, plus det finns NFC för snabb ihopkoppling av telefoner och surfplattor.

Bakom de grå gallerna finns det mer att bli upphetsad över. Audio L Plus har ett par framåtriktade 4,5 tums drivrutiner och ett par 1 tums diskanthögtalare, plus en frontvänd basreflexport. Audio M Plus har en enda 4,5-tums basdrivrutin och 1-tums diskant ovanför sig, med en passiv radiator som förstärker de låga tonerna istället för en basreflexport. Den har också ett bärhandtag, tillsammans med ett integrerat, uppladdningsbart batteri som ger sex timmars uppspelning med 50 % eller fyra timmar vid 70 %.

Ministry of Sound Audio M Plus: M Plus är liten och bärbar, men ger ändå ett otroligt högt ljud

Högtalarnas mest intressanta egenskaper fokuserar på deras multirumskapacitet, och deras referenser är oklanderliga. Det finns stöd för Apple AirPlay, Spotify Connect och DLNA för Wi-Fi-anslutning, och du kan spela musik över Bluetooth via aptX eller standard SBC-codec. Ministry of Sound har inte heller försummat den gamla goda analoga, och utrustat båda högtalarna med 3,5 mm-uttag, vilket innebär att du kan ansluta dem till valfritt antal gamla ljudenheter.

Installation och användning

Än så länge är allt bra. Men som Sonos har bevisat genom åren är det mjukvara av god kvalitet och enkel installation som verkligen gör skillnaden i en högtalaruppsättning i flera rum, och det är här som högtalarna från Ministry of Sound ligger efter.

Installationen är enkel nog när du har laddat ner Audio Controller-appen. På iOS måste du ansluta till högtalarens Wi-Fi-anslutning så att du kan ansluta den till ditt hemnätverk (lite klumpig, men du behöver bara göra detta en gång). På Android-enheter är processen helt automatiserad, och när båda högtalarna är konfigurerade och påslagna skannar appen nätverket och hittar högtalarna varje gång.

Appen är där du kan ställa in grupper av högtalare för ljud i flera rum och stereoparning. Du kan också justera volymen, och bläddra och spela internetradiostationer, ljudministeriets egen radiotjänst, musiken på din telefon och eventuella anslutna DLNA-musikkällor.

Ministry of Sound Audio L Plus: Uppifrån

Det måste sägas att jag inte är ett fan av UI. Processen att svepa åt vänster för att välja högtalare eller grupp av högtalare och sedan åt höger för att välja källa känns bara besvärlig. Och designen av själva appen är oelegant och förenklad. Det känns mer som en app designad för att fungera på en smartphone från 2010 snarare än en som utvecklades 2015, och det finns inga möjligheter att bygga spellistor eller köa spår efter varandra. Sonos utvecklare kommer inte att förlora någon sömn över detta.

Ljudkvalitet

Som sagt, de kan ha en rastlös natt om grannarna höjer volymen på ett par Audio Ls eller Audio Ms, eftersom det är här som Ministry of Sound-enheterna verkligen briljerar.

Jag ska ta itu med Audio L först, eftersom det här är den riktiga stjärnan i parningen. Den är tillräckligt hög och kraftfull för att fylla ett (mycket) stort rum, och som du kan förvänta dig är den utmärkt för att lyssna på allt elektroniskt – allt med en djupt låg baslinje. Dubstep, drum and bas, techno eller trance: you name it, denna högtalare kommer att varva upp det. Med ett frekvenssvar som når ända ner till 30Hz, erbjuds massor av basdunk, tillsammans med en överraskande mängd kontroll. Se bara till att du inte sätter den precis intill en vägg, annars kan den bli lite överblåst.

ministerium_of_sound_audio_l-m_plus_11

Det som är riktigt imponerande med Audio L Plus är dock det faktum att du kan lyssna på låg volym och ändå uppleva det låga ljudtrycket. Där de kommer till kort är i mellanfrekvenserna, som låter lite hårt i mina öron, och deras förmåga att sprida ljudet utåt. Vissa typer av musik – till exempel orkester- och körframträdanden – kan låta lite inskränkt och inpackad.

Audio M Plus lider av samma problem i mellanregistret, och basen är mycket mindre raffinerad, men volymnivån och det stora ljudtrycket som den kan generera från ett så litet hölje är verkligen imponerande. Återigen, Audio M:s styrka ligger i allt elektroniskt. Det är en riktig partymaskin.

Ministry of Sound Audio M Plus

Dom

Med en så bra allround ljudkvalitet är jag seriöst imponerad av dessa två nya högtalare från ljudministeriet. Men för Kr300 för Audio L och Kr200 för Audio M, är de inte billiga, och de är också avsevärt dyrare än motsvarande högtalare från Sonos – Play:1 och Play:2.

Vilket är bäst? Det beror på vad du vill. Om det bara är strömmande musik är Sonos system det mest eleganta och lättanvända. Den har utvecklats till en egen musikplattform med tiden och har flera år av stamtavla i flera rum bakom sig.

Men om du är ute efter ett kraftfullt ljud och maximal flexibilitet (och gillar ljudet av att få två gratisbiljetter till klubben inslängda), finns det mycket att säga om Ministry of Sounds Audio Plus-sortiment. Mjukvaran kan vara betydligt mindre elegant, men med AirPlay, Bluetooth aptX och 3,5 mm analog ingång som erbjuds – alla funktioner som Sonos-högtalarna saknar – är de mycket mer flexibla.

• Har du redan några bra högtalare? Testa att göra dem trådlösa med nya Google Chromecast Audio