Panasonic BL-C20 recension

Kr122

Även om en USB-webbkamera är ett acceptabelt minimum för hemsäkerhet, för den med sig en mängd problem – vad händer till exempel om någon stjäl datorn den spelar in till? Och det finns också problemet att värddatorn måste vara påslagen 24/7 för att fungera.

Panasonic BL-C20 recension

Den här månadens trådlösa webbkameror kommer att fungera och spela in även om det inte finns några datorer anslutna till nätverket. Istället ansluter de direkt till ett trådlöst nätverk och vidarebefordrar bilder över internet, så att du kan kontrollera alla aktiviteter i ditt främre rum var som helst i världen. Med så små CCD:er och linser erbjuder alla tre kamerorna här bara adekvat bildkvalitet, men de är mer än tillfredsställande för övervaknings- och säkerhetsändamål.

Först ut är Panasonic BL-C20. Det är den minsta och mest diskreta kameran här, och den erbjuder också en enkel inställning. Vi hade den trådlöst ansluten och överförde bilder till dess värddator inom 10 minuter efter att den tagits ur lådan. BL-C20 erbjuder upplösningar som sträcker sig från 160 x 120 till 640 x 480 och medan den senare bara erbjuder maximalt 7,5 fps, föredrog vi den mer tydligt definierade bilden som den högre upplösningen ger. Du kan också styra digital zoom och panorering från kamerans interna webbserver.

Kameran har också tillräckligt med internminne för 250 320 x 240 bilder. Alternativt kan du ställa in kameran så att den överför bilder till en FTP-server närhelst dess rörelsedetektor utlöses. Om du hellre inte vill bli smutsig genom att manuellt ställa in ett dynamiskt DNS-konto (från www.dyndns.com, till exempel), kan du få ett gratis, obegränsat konto från Panasonics Viewnetcam-tjänst, som ger dig ett domännamn som låter dig komma åt din kamera.

Vi gillar det låga priset på BL-C20, men det hämmas av att den bara stöder WEP-kryptering, inte den nyare och säkrare WPA-standarden. Det är riktigt synd, eftersom BLC20 annars är en fantastisk kamera, men du bör vänta på en firmwareuppgradering för att bota detta innan du köper en.

Linksys WVC54GC-UK är den billigaste kameran här, men är betryggande täckt med Ciscos varumärke. Bildkvaliteten var den sämsta av alla kameror vi testade, tack vare den maximala upplösningen på 320 x 240 (640 x 480 är tillgängligt genom interpolation), även om det fortfarande var möjligt att urskilja ansiktsdrag.

Den interna webbläsaren har lätta funktioner – det finns inget sätt, som det är med Panasonic, att konfigurera en FTP-anslutning, vilket innebär att du måste använda en tredjepartsvärd om du vill spela in kamerans utdata utan konstant köra en PC. Kameran kommer med ett gratis ettårsabonnemang på Sololink, vilket gör att du kan se din kamerans utdata över internet, samt lagra bilder när rörelsedetekteringen har löst ut. När årets prenumeration har löpt ut kan du fortsätta mot en avgift – för närvarande en rimlig $19,99 per år – eller, som med alla kameror här, skapa ett dynamiskt DNS-konto och få tillgång till din kamera direkt. Möjligheten att skicka e-post inte bara en varning utan en kort video av själva evenemanget är unik här. Om du vill ha en eld-och-glöm-lösning istället för att ställa in en dynamisk DNS-adress eller en FTP-server, är Linksys ett bra val.

Från det billigaste till det dyraste: D-Link DCS-2120 visar sin kvalitet så fort du tar ut den ur kartongen. Stativet, till skillnad från de två andra kamerorna, är tillverkat av metall och det har tre skruvhål för väggmontering. Den har även en stor avtagbar antenn, som, om du behöver mer räckvidd, skulle kunna ersättas av en ännu större modell. Till skillnad från någon av de andra två kamerorna finns det inga proprietära dynamiska DNS-tjänster, men att konfigurera en själv är en relativt enkel process.