Panasonic VW-CLT1 3D Conversion Lens recension

Kr281

Efter år av misslyckade experiment blir 3D äntligen en mainstream-hit, med 3D-filmer på bio här för att stanna och till och med 3D-TV börjar ta fart. Panasonic hoppas nu kunna utöka sin räckvidd till seriösa hemmafilmskapare: anslut den nya VW-CLT1-adaptern till någon av sina senaste HD-videokameror och konverterar vad som var en myrstandard 2D HD-videokamera omedelbart till 3D.

Adaptern kommer inte att vinna några priser för funktionalitet, sexig även om 3D-kapaciteten låter. Det är en mycket skrymmande enhet som lägger till enorma 90 mm till djupet på kameran den är fäst vid och väger 195g. Ägare av de mindre Panasonic-objektivmodellerna på 41,5 mm måste använda en extra skruvad adapter, vilket förlänger djupet med ytterligare 10 mm. Med detta odjur påsatt kommer din kamera inte att kännas så balanserad i handen som den normalt gör.

Panasonic VW-CLT1 3D-konverteringsobjektiv

Det känns lite som en lump, och det är krångligt att fästa också, men det finns åtminstone ordentlig integration med kamerans firmware. När du väl har skruvat fast VW-CLT1 på plats och slagit på allt, känner den igen att objektivet är fäst och leder dig genom en snabb installationsrutin för att rikta in sina två små linser. En minut eller två av att vrida tre små rattar under fliken på toppen av enheten och du är redo att rulla.

Att fotografera i 3D är lika enkelt som det är i 2D, men resultaten är väldigt olika. Istället för att fokusera en enda bild på kamerans bildsensorer, spelar VW-CLT1 samtidigt in tvillingbilder sida vid sida på kamerans sensor.

Eftersom en bred svart ram omger bilderna är upplösningen inte vad du kan förvänta dig, med en faktisk upplösning för varje inspelad bild på cirka 830 x 980. För att producera den slutliga 3D-filmen sträcks de två bilderna ut och kombineras för att ge en upplösning på 1 660 x 980, återigen med en bred svart ram omger ramen.

Att spela upp dessa filmer på en PC är sedan en enkel fråga om att ladda ner en av de många stereoskopiska spelarna som erbjuds och spela upp filen genom den, eller helt enkelt koppla upp kameran via HDMI till en kompatibel 3D-TV. Om du vill redigera i 3D behöver du en 3D-aktiverad redigerare, som CyberLink PowerDirector 9 Ultra 64-bit, eller redigeraren som tillhandahålls som en del av Roxios senaste mediesvit – Roxio Creator 2011.

Det är teorin i alla fall. Den stora frågan är hur fungerar det i praktiken? Svaret är, förvånansvärt bra. Vi spelade upp bilder på Sony VAIO VPCF21Z1E som granskades förra månaden, som har integrerad Nvidia 3D Vision-hårdvara, och fann att bilderna förmedlade ett överraskande djup. Motiven i förgrunden hoppar positivt från skärmen, precis som de gör i filmerna. Så du kan se det i aktion, vi har bäddat in ett YouTube 3D-klipp nedan, fotograferat med adaptern ansluten till flaggskeppet Panasonic HDC-TM900.

Det finns dock begränsningar, och den första av dessa gäller kvalitet. Eftersom linserna är så små i diameter reduceras mängden ljus som träffar sensorn kraftigt, och detta manifesteras i form av brus – mycket av det, och eftersom kameran automatiskt saktar ner slutartiden, är föremål som rör sig snabbt. att smeta i svagt ljus.

Nästa nummer är med kromatisk aberration: starka lampor som strålkastare omges av en lila gloria. Kvaliteten är märkbart och betydligt sämre än kameran utan objektivet påsatt.

Slutligen, när du ansluter 3D-objektivet inaktiveras också många av videokamerans funktioner. Du får fortfarande bildstabilisering och autofokus, men zoomen är inaktiverad, liksom funktioner som ansiktsigenkänning, motivspårning och fokus. De manuella kontrollerna för fokus, slutare och iriskontroll är också frusna. Det råder ingen tvekan om att objektivet är effektivt, men med sådana begränsningar, och till rejäla Kr281 inkl. moms, behöver bara riktiga 3D-entusiaster ansöka.