PreSonus Studio One 2 recension

Kr80

PreSonus Studio One är en relativ nykomling på marknaden för digitala ljudarbetsstationer, som bara nyligen har nått sin andra stora release. Men utan att behöva behålla kontinuitet med förankrade arbetsflöden, kan den erbjuda ett fräscht tillvägagångssätt för digital komposition och produktion, en skräddarsydd för moderna metoder och modern hårdvara.

Detta börjar med en front-end som utnyttjar dagens generösa skärmstorlekar för att låta dig spela in, redigera, arrangera och mixa kompositioner från huvudfönstret. Saker och ting kan bli lite ruttunga om du vill komma åt alla programmets avancerade kontroller, men det är ändå en mycket smidigare upplevelse än att pilla runt med underfönster och flytande paneler. Om du är på en mindre skärm, eller vill få ut det mesta av en multimonitor-inställning, kan du välja att poppa ut mixerkonsolen och notredigeraren i separata fönster.

Ett gränssnitt med ett fönster har nästan allt till hands

Denna mixer i sig är en annan aktuell idé. I stället för det gamla en-kanal-per-spår-paradigmet får du en mixerkanal för varje virtuell ljudutgång i ditt projekt – ett smart tillvägagångssätt för en era där virtuella instrument är normen. Det blir enkelt att EQ endast kickarna från en flerkanalig trummaskin, eller att dirigera ett specifikt ljud från en sampler genom en effektbuss. K-Systems mätningsstöd är också inbyggt för att hjälpa studioproffs att nå konsekventa nivåer.

Denna känsla av enkelhet genomsyrar gränssnittet. Ett stort antal vardagliga funktioner kan uppnås genom att dra och släppa, inklusive att tilldela instrument till spår, kvantisera MIDI- och ljudfraser, skapa automatiseringskuvert och jämföra flera ljudtagningar. För att tilldela en fysisk MIDI-kontroller till en programmerbar parameter, vicka helt enkelt på kontrollenheten, välj önskad parameter med musen och klicka på ”länk”-ikonen i Studio Ones verktygsfält. Om du kommer från Cubase, Logic eller Pro Tools – eller fortsätter att använda ett av dessa paket medan du provar Studio One – kan du byta till det programmets kortkommandon för att säkerställa att du kommer igång.

Studio One-mixern presenterar ett skjutreglage för varje ljudutgång i ditt projekt, snarare än att hålla sig till en strikt enkanals-pe

Dessa utmärkta första intryck backas upp av en solid funktionsuppsättning. Mer eller mindre allt vi ville göra i Studio One, från tidsfördrivande ljudklipp till att rita mjuka styrkurvor, visade sig vara enkelt och fullt möjligt.

Programvara underkategori Programvara för ljudproduktion

Krav

Processorkrav Intel Core 2 Duo eller AMD Athlon X2