Recension av Daydream View: Googles 2017-version är en blygsam förbättring

Kr69

Vid sidan av våra Pixel 2- och Pixel 2 XL-enheter skickade Google oss de alltid så lite olika Daydream View-enheterna. I själva verket är headseten knappt ändrade och garanterar inte en fullständig översyn av sina egna – särskilt som du inte längre kan köpa den första generationen.

Därmed inte sagt att de är dåliga – det finns ett visst element av ”om det inte är trasigt” här. Tyget känns nu lite mer robust än mjukt – förmodligen för att säkerställa att det är lite mer hållbart över tiden, vilket känns som ett smart drag.daydream_view_2___2

^Nya 2017 Google Daydream i all ära.

Linserna har också bytts ut, och Daydream View har nu dubbla Fresnel-linser. Detta har både upp- och nackdelar – betraktningsvinklarna är något bredare, vilket betyder att du kommer att svänga mindre, men nackdelen är att de är lite mindre skarpa än de gamla versionerna. Inget problem för allmänt att stirra runt i VR, men märkbart när man försöker läsa text. Sammantaget är det förmodligen en uppoffring värd att göra.

Annars är det i stort sett samma som alltid. Jag äger en Gear VR också, och föredrar den snabba, krångliga installationen av Googles erbjudande, även om butiken känns lite mindre väl kurerad. Ändå, det faktum att Google har kommit tillbaka med en andra version tyder på att de är i detta VR-spel under lång tid. Och det kan bara vara bra.

Toms ursprungliga recension fortsätter nedan. I stort sett allt som sägs nedan gäller fortfarande.

google_daydream_view_2017_front_cooling_flap

Google Daydream View recension

Daydream är det perfekta namnet på Googles tygbelagda VR-headset. Det är faktiskt ett bra ord för att fånga hela den virtuella verkligheten, eller åtminstone versionen som säljer sig själv som en tillgänglig ingångspunkt, där telefoner skjuts in i plastfodral och fästs vid huvuden. Om biografer är mörka, klara utrymmen för att drömma, då är Googles Daydream View en plats för utflykter till drömmar. Där du glömmer, om så bara för ett ögonblick, när och var och vem du är.

Med en rimlig prislapp på Kr69 och en lättanvänd installation som utnyttjar Googles materialdesignfilosofi, står Daydream View för att omdefiniera smartphonebaserad VR. Släng in det faktum att Googles upplevelse sömlöst integreras med YouTube och dess bank av 360-graders video, och detta headset är en av de bästa anledningarna till att komma bakom virtuell verklighet som ett vardagsmedium.

Google Daydream View recension: Design

Googles främsta konkurrent här är Samsung Gear VR. Precis som det headsetet är Daydream View i huvudsak ett par snygga glasögon för en högupplöst smartphone. Det finns inget i vägen för ledningar eller sensorer, och Google lutar sig åt denna enkelhet med en designestetik som handlar mer om squishy trasa än glänsande plast.

Höljet till headsetet kommer i en av tre färger – Slate, Snow eller Crimson – även om endast den första kommer att finnas tillgänglig vid lanseringen. Det mjuka tygskalet och den böjda formen ger Daydream View ett mysigt utseende, även om höljet ser lite ut som om någon har tagit en sax till en Topman T-shirt. Det förblir dock en opretentiöst stilig enhet, och precis som Google Cardboard ger denna användning av textil headsetet en behaglig taktilitet.

[gallery:6]

Daydream View är fäst i ansiktet och känns bekväm och lätt. En squishy ansiktsmask i mikrofiber kantar området som pressas mot din panna, och det finns en hålighet för tittarens näsa. Bottenfodret kunde dock ha utformats för att trycka tätare mot näsan och kinderna. Jag fann att det fanns en irriterande lucka där ljus och damm kunde komma in. Detta märktes inte när man spelade i utrymmen med svagt ljus, men det bröt ibland känslan av nedsänkning när man använde Daydream View under dagen.

Headsetets rem är vinklad för att spänna runt den övre delen av användarens huvud, och det kan enkelt dras åt eller lossas med spännen på båda sidor. Det finns ingen topprem som hindrar Daydream View från att falla ner med tiden, men headsetet med smarttelefon är tillräckligt lätt för att detta inte ska vara ett problem. Avsaknaden av topprem innebär också att du kan använda Daydream View med, säg, en topknot eller Mohawk – om det råkar vara en clincher för dig.

Till skillnad från Gear VR har Daydream View ingen fokusjusteringsratt. Att konfigurera din vy är mer en uppgift att pilla headsetets position i pannan tills bilden blir tydlig. Detta fungerade bra för mig, även om det kan vara värt att testa Daydream View innan du köper den, om så bara för att kontrollera att fokus fungerar för din syn.

Google Daydream View recension: Smartphones

Jag provade Daydream View med Googles 5,5-tums Pixel XL-telefon, men VR-enheten fungerar också med standard Pixel och kommer så småningom att vara kompatibel med en mängd Android-telefoner. Från och med 1 augusti 2017 är Daydream VR dessutom tillgänglig på Samsung Galaxy S8 och Samsung Galaxy S8 Plus. Utrullningsschemat har inte avslöjats, men en tweet från Google VR sa helt enkelt att stöd skulle komma.

ZTE Axon 7 och Huawei Mate 9 var bland de första icke-Google-smarttelefonerna som fungerade med Daydream, och denna ökade bredd av kompatibilitet ger Daydream View ett stort steg upp över Gear VR, som är begränsad till Samsungs egna enheter.

Medan Samsungs Gear VR har paneler som går och klickar på plats, placerar Daydream Views telefonhållare handenheten mellan kapacitiva gummerade nubbar, fästa med en elastisk spärr. Detta var tillräckligt för att hålla min Google Pixel XL säker under min tid med headsetet, även om jag skulle oroa mig för att upprepat slitage skulle försvaga den elastiska kroken.

[gallery:3]

Nopparna låter telefonen veta var den är placerad i headsetet, vilket tar bort behovet av att precis lägga in din telefon som var fallet med Googles Cardboard. Det nedre gångjärnet på panelen glider också ut på fjäderbelastade armar, för telefoner i olika storlekar eller de med fodral. Ett inbyggt NFC-chip växlar automatiskt telefonen till Daydream-läge när den placeras på headsetets panel, och även om jag hade ett eller två tillfällen där telefonen inte gick in ordentligt i Daydream-läge, är installationsprocessen så snabb att det inte var ett problem att ta fram luren och gå in i appen manuellt.

När du använder Daydream är skärmen slät och reaktiv, med låg latens och inget för överväldigande i vägen för rörelseoskärpa. Jag skakade på huvudet ganska häftigt för att försöka få telefonen att stamma, men kände mig inte det minsta rörelsesjuk när jag använde den. Precis som med Gear VR upptäckte jag dock att mina ögon blev trötta efter att ha använt headsetet under längre perioder.

Google Daydream View recension: Fjärrkontroll

Medan Google har slagit emot Gear VR på ett mycket uppenbart sätt med sina designbeslut, är den verkliga spelförändringen i Daydream View dess införande av en separat, rörelseavkännande kontroller.

Denna lilla, pillerformade enhet fortsätter Googles avskalade inställning till VR, med endast en klickbar pekplatta och två menyknappar, plus volymkontroller på sidan.

Den ansluts till din smartphone via Bluetooth och har interna sensorer så att den kan se vart den pekar. Det finns ingen extern rumslig à la Oculus Rift, HTC Vive och PlayStation VR, men Daydream View-kontrollern kan ta upp riktningsförskjutningar i rörelse. Resultatet är ett system som handlar mer om handledsrörelser än om expansiva svep med armen, med kontrollern som används för att peka på menyer och objekt i motsats till att nå ut och interagera med objekt i det virtuella rummet.

[gallery:7]

Jämfört med Gear VR:s headsetbaserade kontrollknappar – vilket innebär att du måste trycka på sidan av huvudet för att interagera med saker – är Daydream Views kontroller mycket bekvämare att använda. Upplevelsen är ungefär som att använda en datormus, men för virtuell verklighet, och riktningssensorerna fungerar bra tillsammans med styrplattan. Jag kom på mig själv att behöva centrera om kameran för att hålla blicken i linje med pekaren, men detta görs genom att helt enkelt hålla ner en av knapparna. Irriterande nog, det faktum att det här är samma knapp som används för att avsluta appar innebar att jag av misstag hamnade tillbaka på startskärmen mer än en gång.

Det finns ett handledsband med Daydream View, som kan användas till förhindra att kontrollern kraschar in i vänner och familj om den flyger ur ditt grepp. Det finns också en praktisk nisch i headsetets panel — en idealisk plats att förvara handkontrollen när du inte använder den.

Google Daydream View recension: Innehållsbibliotek

Googles Daydream UI skiljer sig inte drastiskt från Samsungs Gear VR. På samma sätt är den byggd av fyrkantiga paneler som flyter mot en trevlig, animerad scen. Det finns inget verkligt behov för Google att välja en annan design, eftersom det fungerar bra och är vettigt med ett ögonkast.

Vad som för närvarande finns inom dessa paneler är dock något begränsat. Vid lanseringen har Google bara en handfull Daydream-spel redo för nedladdning på Google Play. Även om dessa visar upp headsetets samordning med dess kontroller, saknar de till stor del djup. Wonderglade, till exempel, är en barnvänlig uppsättning minispel där spelaren roterar sin hand för att tävla med en boll runt en rörlig bana. Hunters Gate, under tiden, är ett uppifrån-och-ned, Diablo-liknande RPG, som ser din karaktärs rörelse kontrollerad av styrplattan, och ditt mål kontrolleras genom att peka på fiender. Båda är avledande, men det finns inte mycket för dem, och de gör inte det bästa av känslan av nedsänkning VR erbjuder.

Mycket mer tilltalande är Harry Potter-bindningen Fantastiska vidunder, där du charmar ett antal magiska varelser med hjälp av rörelser av din handkontroll/stav. Det finns inte så många olika åtgärder du kan utföra, men scenografin är frodig och detaljerad – absorberande att utforska. Också värt att spela är den brittiske utvecklaren Mike Bithell’s EarthShape, där du reser till terraforma främmande planeter via ett rutnätsbaserat minispel. Återigen är handlingen långt ifrån högt tempo, men spelet är meditativt och skriften har karaktär.

fantastiska vidunder

Bortsett från spel är Daydream tänkt att vara värd för innehåll från The New York Times, Wall Street Journal, BBC och Väktaren, kommer att visa att tidningar och TV-bolag leder satsningen när det kommer till intressant användning av VR. En annan sak till dess fördel är dess integration med YouTube, vilket gör Daydream View till en öppen inkörsport till en hel värld av användargenererade 360-gradersfilmer.

Fler upplevelser för Daydream kommer oundvikligen att komma under de närmaste månaderna, men det är viktigt att Google driver spel och filmer som går längre än nyhet när det gäller att engagera sig i idén om fördjupning. Det finns ett stort utrymme för utvecklare och regissörer att göra intressanta saker med VR, och Daydreams tillgänglighet kan göra det till en perfekt plattform för sofistikerade projekt som syftar till en bredare publik än tidiga användare av Oculus Rift, HTC Vive och PlayStation VR.

[gallery:3]

Google Daydream View recension: Dom

Med Cardboard tog Google ett medvetet anti-tekniskt förhållningssätt till VR, och denna attityd fortsätter med ett headset som känns mer som ett klädesplagg än ett hölster för dyr hårdvara. Det fungerar. Daydream View gör att svängningen till virtuell verklighet känns smidig och intuitiv, och att använda den är mycket hjälpt av en lyhörd kontroller.

Bortsett från den nuvarande bristen på innehåll att använda med den, är Daydream väl positionerad för att ta marken som skapats av Samsungs Gear VR. Det skulle kunna göra mer än detta, potentiellt omdefiniera vad vi tänker på när vi pratar om smartphone-baserad virtuell verklighet.

Ta en handfull partnerskap med sändare, tillsammans med YouTube-integration, och Googles prisvärda, mjuka headset kan sluta bli det bästa kitet för den dagliga virtuella verkligheten. Signalerar Daydream View början på en ny era? Det skulle det väl kunna göra.