Roxio Easy Media Creator 8 Suite recension

Kr46

Knappt ett halvår har gått sedan släppet av Easy Media Creator (EMC) 7.5, som kom hett i hälarna på sammanslagningen mellan Roxio och Sonic.

En uppenbar skillnad är att Suite-gränssnittet, som samlar alla medföljande appar, har fått en helt ny design och är nu mycket snyggare och lättare att navigera. Organisationen liknar dock och tar med de olika verktygen under flaggorna Audio, Backup, Copy, Data, DVD & Video, Organize, Photo and Tools. Precis som tidigare är mängden olika appar du får för pengarna häpnadsväckande. Så för att hjälpa dig hitta det du behöver kommer varje avsnitt med en praktisk guide som ger korta beskrivningar av alla olika alternativ.

Med så många applikationer samlade i en har EMC 8 blivit ännu mer spretig. Tack och lov motiverar nästan alla komponenter inkludering. En höjdpunkt är videokompileringsverktyget. Detta kommer att importera DVD-videoskivor, Video_TS-mappar, DVD-videoskivor, plus DivX- och WMV-format. Du kan sedan lägga till en meny och låta EMC konvertera filmerna till en DVD-videoskiva eller lämna dem i originalformat. När du importerar DVD-videor får du inte hela originalskivans innehåll med menyer, utan måste välja enskilda titlar för inkludering. Omkodning kan också ta ganska lång tid. Ändå är detta ett utmärkt verktyg för att överföra dina favoritvideor till en skiva som är kompatibel med set-top DVD-spelare.

Förutom att göra om huvudgränssnittet har Roxio även gett den medföljande MyDVD en ansiktslyftning. MyDVD var inte svårt att använda tidigare, men det finns nu en Express-version under rubriken Quick DVD. Detta bryter ner DVD-redigering i ett par enkla åtgärder, som att lägga till en ny film och ändra menystilar. Om du vill redigera din video innan skivan skapas, ingår även den uppdaterade VideoWave 8. På ytan ser det inte ut som om det har förändrats mycket, med samma enda videoöverlagringsspår och begränsning till bara ett videofilter åt gången. Men den stöder högupplöst video, för dem som har turen att äga en HDV-kompatibel videokamera.

Musikkompileringsverktygen inkluderar nu möjligheten att upptäcka ID3-taggar automatiskt efter fångst. Detta använder Gracenotes MusicID Audio Fingerprinting-tjänst, och samma system kan användas för spår tagna från CD. Vi tyckte att den var relativt skicklig på att upptäcka spår som hade rivits med digitala medel, med några få undantag. Med analoga inspelningar var det dock en väldigt hit or miss-affär. Nytt med den här versionen, du kan skapa DVD-musikskivor, som låter dig lägga upp till 65 album på en DVD i Dolby Digital-ljudformat. Detta kan sedan spelas i en set-top DVD-spelare.

På andra håll finns det ett stort antal mindre justeringar i den här versionen. Du kan ”Plug and Burn” från din digitala videokamera, gå direkt från inspelning till skiva. PhotoSuites stela guidebaserade tillvägagångssätt har brutits ner så att du kan få omedelbar tillgång till verktygsuppsättningen, även om verktyget Skapa panorama förblir en separat guide. LiveShare Photo Sharing-systemet låter dig dela foton direkt från din lokala dator, istället för att behöva ladda upp dem till en onlinetjänst – en utmärkt idé.

Om du äger EMC 7.5 finns det inga nya funktioner som du måste ha i den här uppgraderingen. Men du får så mycket för pengarna med Suite 8, du behöver bara hitta en liten procentandel som är användbar för att göra det till ett bra värde.