Roxio Easy Media Creator 9 recension

Kr46

Trenden med mjukvara för skivbränning har varit att inkludera en ökande mängd extra applets, och dessa senaste aktörer är inget undantag. Roxio är tillbaka med sin Easy Media Creator (EMC), med en uppdatering av Neros Premium-svit, utmanaren. Men medan EMC är en helt ny utgåva, är den senaste versionen i Neros imperium den befintliga versionen med några fler klockor och visselpipor.

Roxio Easy Media Creator 9 recension

EMC9 ger fler nya funktioner till bordet, av vilka många också kretsar kring HD-optiskt stöd. Till att börja med kan du bränna 25 GB och 50 GB Blu-ray-dataskivor i Creator Classic, med samma gränssnitt som för CD eller DVD. Till skillnad från Nero kan du skapa Blu-ray HD-videoskivor i DVB- eller ATSC-format. Quick Blu-ray Disc-verktyget ger dig ett enkelt dra-och-släpp-gränssnitt, men det finns begränsad kontroll över kodningskvaliteten: bara fyra inställningar från genomsnitt till bästa möjliga är tillgängliga. Appen skapar också bara skivor utan meny. Även om MyDVD inkluderar BDAV som ett formatalternativ, stänger detta bara MyDVD och öppnar Quick Blu-ray Disc-verktyget. Det gör att sviten hamnar bakom Uleads DVD MovieFactory 5 i omfattningen av dess HD-optiska videostöd, eftersom det senare låter dig skapa menyer för HD DVD-skivor.

EMC9 innehåller också ett antal praktiska ljudverktyg, som Easy Audio Capture, som gör det enkelt att spela in allt som kommer ut från ditt ljudkort, oavsett om det är en internetradiostation eller streamingmusiktjänst. Quick Music DVD låter dig sammanföra en DVD-skiva med musik för att skapa en kompilering med en meny som du kan spela på din DVD-spelare via din TV. Med upp till 8,5 GB musik är resultatet en blandning som räcker hela din fest hela natten och längre fram. Menyerna inkluderar också ett Shuffle-alternativ.

Det nya AutoMix-verktyget använder ett spår du väljer för att skapa en musiksamling åt dig i samma stil. Processen involverar ID-taggar och Gracenote-tjänsten, så att hålla dina taggar korrekta är viktigt för att det ska fungera. Vi fann att resultaten kunde vara ojämna, med jämn jazz och häftig rapmusik som föreslogs som liknande i humöret. EMC9 kommer att gå igenom din databas och försöka tagga spår åt dig, men detta kommer att vara tidskrävande för ett stort bibliotek.

Videoredigering har utökats med en förbättrad fristående version av CineMagic. Detta är ytterligare ett automatiskt filmskapande system, och inkluderar nu möjligheten att välja vilka scener du vill använda. VideoWave har fått stöd för upp till 32 överlagringsspår, även om det enda du kan göra med dem är att skapa statiska bild-i-bilder. Automatiska färgkorrigerings- och brusborttagningsverktyg har också lagts till, vilket vi tyckte fungerade tillfredsställande. Intressant nog stöder VideoWave 9 redan AVC HD som utdataformat. Det här är videotypen på väg att anlända i Sonys kommande MPEG4-baserade HD-videokameror, så Roxio ligger långt före spelet på detta. Men VideoWave förblir annars en rudimentär redigeringsapp. Filtereffekter läggs fortfarande till på sitt eget lager och kan bara appliceras på varje enskilt lager under, inte bara ett.

Det här är bara höjdpunkterna i EMC9. Den levereras också med verktyg för att överföra video och foton till och från mobiltelefoner och bärbara medieenheter som iPod och PSP. De goda nyheterna för Nero-fans är att om du redan äger Nero 7 Premium är Reloaded en gratis uppdatering som du kan ladda ner från Neros webbplats. Alla nya appar och funktioner bör göras tillgängliga med ditt befintliga serienummer. Detta är praktiskt eftersom, förutom stöd för optiska HD-skivor, majoriteten av Reloadeds extra förmågor är en omväg från Neros kärnstyrka med skivbränning. Däremot var Roxios EMC redan det mer omfattande paketet. Version 9 cementerar denna ledning ytterligare.