Sony Acid Music Studio 7 recension

Kr31

När Acid först dök upp för nästan ett decennium sedan fanns det inget annat som liknade det – det gjorde loopbaserad musikproduktion mer tillgänglig än någonsin tidigare. Den nedskurna Acid Music följde snart, och det kändes inte som en leksaksapplikation på samma sätt som andra musikproduktionspaket för under 100 pund.

Sony Acid Music Studio 7 recension

Båda paketen är fortfarande starka, men de flesta konkurrenterna har matchat sin förmåga att låsa sampelslingor till projektets tempo och nyckel. Sonys svar är att utveckla Acid i andra riktningen, utöka och förfina dess allmänna inspelningsfunktioner.

En nyckelingrediens för Acids användarvänlighet är att varje inspelning har sitt eget dedikerade spår, vilket gör det snabbt att ordna prover på tidslinjen. Det här systemet fungerar dock mindre bra för liveuppträdandeinspelningar, särskilt när man kombinerar olika tag i ett enda kompilerat framförande. Men version 7 tar bort begränsningen ett ljud per spår och övertonar automatiskt överlappande ljud. Tillsammans gör dessa nya funktioner Acid mer skickliga på att hantera liveinspelningar. Det bästa av allt är att Sony har gjort detta utan att förlora fördelarna med att ha dedikerade spår för varje ljud.

En annan nyckelfunktion är möjligheten att spela in samtidiga ljud- och MIDI-ingångar. Det är av liten relevans för soloartisterna och dansmusikproducenterna för vilka mjukvaran har störst tilltal, men nödvändig för alla som vill spela in livetrummor eller grupper av musiker som uppträder tillsammans. Inspelningen förblir dock begränsad till 16-bitars.

Installations-DVD:n innehåller ett bibliotek med över 3 000 prover, även om de tenderar att vara hårt bearbetade och redigerade, vilket ger mindre utrymme för experiment. En MIDI-synthesizer och ljudeffekter är också inbyggda, men de kan inte jämföras med de som medföljer annan musikproduktionsprogramvara. Detta kan dock åtgärdas med plugin-program från tredje part. Det finns inget sätt att övervinna den grundläggande mixarkitekturen utan att uppgradera till Acid Pro.

Men i slutändan är Acid Music Studios svagheter förlåtliga med tanke på priset. Det är mer kapabelt än andra liknande prissatta paket utformade mer för användarnas snarare än publikens underhållning, men ändå lika tillgängligt för nybörjare.