Sony Handycam HDR-TG7VE recension

Kr665

HDR-TG3 var det sexigaste som någonsin träffat videokamerornas värld när den lanserades förra sommaren. Dess slät-som-silke, reptåliga titanhölje, tillsammans med en fickan tunn profil, gjorde det mycket svårt att motstå. Uppföljningen, Sonys HDR-TG7, är ännu mer lockande.

Tidigare skarpa hörn och kanter har nu slätats ut, vilket gör det ännu lättare att lägga ner i fickan, och för att lägga till den redan attraktiva full HD 1080/50i med 16 Mbits/sek finns det en mängd nya funktioner för att locka gadget-besatta .

Den huvudsakliga bland dessa är GPS. Vi har sett den här funktionen förut, inbyggd i Nikon Coolpix P6000, men till skillnad från den kameran är GPS-funktionen här mer än bara ett geotaggningsverktyg. Gå in i menysystemet i uppspelningsläge och du kommer att kunna se en översiktskarta som visar kartnålar där video och fotografier har tagits. Tryck på en av dessa stift med TG7VE:s pekskärm och alla dina bilder från den platsen dyker upp.

Det är lite av en gimmick och en som kommer att tappa batteriet snabbt, men det finns fler användbara funktioner. Du kan trycka på skärmen för att ställa in fokus och mätning, och det finns ett superslow motion-läge också.

Det slutar inte där. Du får också ansiktsavkänning, som exponerar bilder för ansikten som identifierats i bilden, och en leendedetektor, som när den är inställd automatiskt knäpper smileys på 2,3 megapixlar när du spelar in filmer. I fristående stillbildsläge kan du fotografera med upp till fyra megapixlar.

Och när du väl ger dig in i kamerans uppspelningsläge finns det ännu fler funktioner som erbjuds. I ansiktsindexvyn väljer du ett klipp för ett miniatyrindex, vilket låter dig hoppa till delar av klippet där ansikten upptäcktes. Du kan ordna klipp efter datum eller visa dem i filmrullvy. Samtidigt förvandlar ett automatiskt läge för högdagrarpaket (som trimmar och sätter ihop klipp till ett musikunderstödd medley) och en dockningsvagga med HDMI-utgång HDR-TG7VE till en otroligt kraftfull, fristående enhet för uppspelning av hemmafilmer.

När vi ställde TG7VE:s föregångare mot det bästa konkurrenterna kunde uppbringa förra året gick det inte så bra, men TG7VE med sin nya 1/5in Exmor CMOS-sensor klarar sig bättre. På ytan ser den sensorn ganska liten ut, men som med sitt mindre syskon, den HDR-CX105E, den klarar sig ganska bra i svagt ljus, med ett minimum av brus och färger som har lite mer djup och slagkraft. Vi har sett bättre, men inte i någon nämnvärd grad.

10x zoomen är inget att skriva hem om när det gäller dess kraft, men den optiska stabilisatorn fungerar mycket bra för att minska skakningar hela vägen genom området. Och i tester i bra ljus återgavs färger exakt och detaljer fångades skarpt och rent. Filmerna såg väldigt verkliga ut, med en soliditet som billigare kameror helt enkelt inte kan uppbringa.

it_photo_28880Det finns små besvikelser. Den första är att det inte finns några externa ljuduttag eller någon tillbehörssko; båda är funktioner du förväntar dig att se i en så dyr kamera. Det andra är att det tar Sonys egenutvecklade Memory Stick Pro Duo-kort

Men vi kan förlåta dessa utelämnanden. För det första eftersom kameran har ett enormt minne på 16 GB inbyggt så att du sannolikt inte behöver lägga till det. Och för det andra, för i HDR-TG7VE tror vi att Sony har kommit med den ultimata konsumentvideokameran. Det är önskvärt, lätt att använda, ger fantastiska resultat och är absolut fyllt med avancerade funktioner. Mer kritiskt är det kanske att det förvandlar uppspelningsupplevelsen från ett slit till något som är enkelt och roligt att göra. Det är dyrt, men om du har pengarna över så är det väl värt det.

Specifikationer

Videokamera HD-standard 1080i
Videokamera maximal videoupplösning 1920 x 1080