Articulate Presenter 5 recension

Kr599

Microsoft PowerPoint är bekant för miljontals för att göra presentationer lyckligt enkla att skapa, men att leverera dem är en annan sak. Medan människor kan se din presentation med den dedikerade Viewer-applikationen (eller via en statisk sidbaserad webbplats), är båda vägarna besvärliga och oprofessionella. I internets tidsålder är det en enorm missad möjlighet. Men med Articulate Presenter kan du avstå från en livepresentatör och öka din potentiella publik avsevärt.

Hemligheten bakom Articulate Presenters framgång är Flash. Med sitt omfattande stöd för text, grafik, animation, ljud och video kan Flash enkelt hantera allsångande, alldansande multimediaextravaganser redo för CD- eller DVD-baserad leverans. Med formatets låga bandbreddskrav och 98 % penetration av plattformsoberoende Flash-spelare, kan samma effektfulla presentation också levereras över internet till en verkligt global publik.

Medan WildPresenter låter dig skapa Flash-baserade presentationer från grunden eller importera PPT-filer för konvertering, tar Articulate Presenter ett helt annat och mer integrerat tillvägagångssätt genom att arbeta direkt från PowerPoint. Skapa helt enkelt ditt projekt som vanligt, gå till den nya Articulate-menyn och välj kommandot Publicera. Articulate Presenter tar automatiskt hand om att konvertera alla medieelement i ditt projekt samt att översätta mer än 165 av PowerPoints inbyggda animationer, dock inte sidövergångar eller de flesta textbaserade effekter.

Du kan också lägga till länkar till webbsidor eller till nedladdningsbara filer och infoga externa Flash-filmer eller webbhotell för element som långformat video eller ändra innehåll som prissättning. Viktigast av allt är att du kan ta full kontroll över nyckelmediet för presentationer, speciellt när dessa ska levereras på distans – ljud.

Med hjälp av Articulate Presenters importljudkommando kan du snabbt importera en extern MP3- eller WAV-fil som ljudspår för varje bild. Det här är användbart om du har anlitat professionella berättare, men om du själv tillhandahåller voice-over låter kommandot Spela in berättarröst dig spela in medan du kör presentationen. Med kommandot Sync Animation Timings kan du sedan spela upp din inspelning och synkronisera varje animation i tur och ordning. Och för pricken över i:et kan du nu lägga till bakgrundsmusik till varje bild med funktionen Audio Playlist.

När presentationen körs som du vill kan du konvertera den till Flash. Här har dialogrutan Publicera omarbetats för att ge publicering med ett klick, så om du är nöjd med standardinställningarna klickar du helt enkelt på OK och dina bilder bearbetas och läses in i din webbläsare. Det är nu som den verkliga styrkan hos Articulate Presenter blir uppenbar, eftersom din presentation automatiskt lindas in i den utmärkta interaktiva spelaren. Detta ger inte bara uppspelningskontroller utan valfria paneler upptill och nedtill som kan öppnas för att avslöja tillhörande anteckningar eller bilagor. Mest imponerande är sidopanelen som löper ner till vänster, som är uppdelad i två sektioner: Presentatörsområdet som ger ett foto och tillgång till korta biografiska detaljer, och under det ett navigeringsområde uppdelat i en konturvy, miniatyrer, bildanteckningar och en sökning panel.

I den senaste versionen har integrationen mellan Articulate Presenter 5 och dess spelare omarbetats på allvar för att säkerställa ännu bättre resultat. Med den nya panelen Slide Settings kan du ställa in titel, presentatör, visningsläge, bakgrundsljud och om bilderna ska ändras automatiskt eller manuellt på individuell basis. Du kan också välja att dölja bilder från navigeringspanelen för att ställa in förgrening baserat på hyperlänkar.