Assassin’s Creed Origins-recension: En storslagen, vacker men glitchy värld

Assassin’s Creed Origins startar seriens långvariga berättelse om hedervärda mördare och skumma tempelriddare tillbaka i tiden till det gamla Egypten. Resultatet är en storslagen och vacker värld, där flockar av fåglar reser sig från frodiga kärr, tjocka krokodiler plockar av intet ont anande handlare på stranden och svindlande pyramider skymtar i bakgrunden – som väntar på att bli skalade. Bland allt detta finns ett spel som ibland knarrar under kliché, men som i slutändan är ett spännande äventyr att ta tag i.

Assassin's Creed Origins-recension: En storslagen, vacker men glitchy värld

Du spelar Bayek, en sorts gammal sheriff, känd som en medjay. Det finns en antydan till Witcher-esque hunter-slash-dogsbody till rollen, som används för att hissa upp den hög av dagliga sidouppdrag du kommer att samla på dig från Egyptens befolkning, när du tar dig igenom dess många distrikt. När du har avslutat det inledande segmentet är denna spridning din att utforska, även om du i verkligheten de första timmarna kommer att se dig hålla dig nära vägen som är utlagd av Ursprungs huvudberättelse.

Detta beror på att den senaste Assassin’s Creed kommer med en mängd RPG-mekaniker – först och främst ett utjämningssystem som ser att du samlar på dig erfarenhetspoäng när du går från en abstrakt siffra till nästa. Fiender har ett flytande nummer ovanför sitt huvud, och om detta är mer än ett par över ditt är det troligt att du kommer att dödas ganska snabbt. Olika delar av Egypten kommer med olika rekommenderade nivåer, vilket innebär att om du avviker för alldeles för tidigt kommer du att finna dig själv hopplöst undermakt.assassins_creed_origins_6

Det finns inte så mycket logik i varför ett banditläger några minuter från ett annat skulle vara betydligt svårare, men Ursprungs utjämningssystem gör ett allmänt bra jobb med att dingla progressionens morot. Många uppdrag kommer att gilla igen The Witcher, kom med en rekommenderad nivå några steg över ditt nuvarande tillstånd – driver dig mot sidouppdrag och utforska alla dessa frågetecken på din karta.

Det överlägset vackraste Assassin’s Creed-spelet som gjorts

Och att utforska är en fröjd eftersom det här är den överlägset vackraste Assassin’s Creed spel ännu gjort. Även om det finns mer än några lata hämtnings- och hantverksuppdrag, kompenserar konstdesignen mer än för dessa ögonblick.

Från böljande öknar till grönskande översvämningsslätter, Ubisoft har gjort ett fantastiskt jobb med att få Egypten att verka som ett levande land som andas. Detta sträcker sig till karaktären av Bayek själv. Medan vår medjays strävan efter vedergällning är ett ganska klyschigt metamål, finns det färger på hans personlighet och relationer med andra som känns mer mänskliga än din standard Assassin’s Creed hjälte. De orättvisor han bevittnar känns också trovärdiga, de strider mot idéer om kolonialt förtryck och rasfördomar, om inte att göra några bestämda poänger om dessa idéer.

RPG-liknande strid

Tillsammans med RPG-utjämningssystemet kommer en lätt betoning på hantverk och byte. Den förstnämnda kommer att kännas bekant för alla som har spelat Ubisofts Far Cry serie, eller årets Horizon Zero Dawn. Liksom det senare spelar också bågskytte en större roll Ursprung, med ett antal olika bågetyper som lånar ut olika till långdistansstrider.

Combat, i allmänhet, har haft en översyn, baserat nu på ett hit-box-system som spelar som en Mörka själar-lätt kombination av block, pareringar och dodges. Du måste vara mycket uppmärksam på position och fokusnivåer, och resultatet är ett system som känns mycket mer givande att spela än att trycka på tidigare Assassin’s Creed spel.assassins_creed_origins_2

Spelet tenderar att kasta ett litet antal fiender på dig under slagsmål, men saker kan gå snett när mer än en handfull soldater försöker skära isär dig. Ursprungs låsningssystem begränsar synfältet för mycket och kan vara ett ansvar istället för ett hjälpmedel vid större bråk. Stealth är också en hit och miss-affär. Med tanke på seriens moniker är det synd att fiendernas rumsliga medvetenhet kan vara otäck, och smygförsök kan falla fel på frustrerande klippningsproblem. Även när saker går enligt plan betyder spelets utjämningssystem att en tyst halsskärning bara kan misslyckas för att ditt offer är högre än dina vapens statistik.

En misslyckad fiende sa hela tiden ”Du skit!” på mig, om och om igen

Ursprung lider för närvarande av en rad buggar, även om jag personligen inte stött på något spelbrytande under min tid. I allmänhet är de flesta av dessa underhållande (en misslyckad fiende sa hela tiden ”Du skit!” till mig, om och om igen), men de tar bort rikedomen i Ubisofts värld. När jag spelade på en PS4 Slim mötte jag också ett antal ögonblick då konsolen stammade och kämpade för att hänga med i vad som visades på skärmen.

Trots vissa tekniska ojämna kanter, Assassin’s Creed Origins är ett slående spel som driver spelaren framåt med fantastiska miljöer och övertygande karaktärer. Det är synd att en del av detta är utfyllt med klyschiga uppgifter från ögonblick till ögonblick och förskjutna av några mekaniker i behov av justeringar, men det är lätt att glömma dessa svagheter när du svepas upp i en sandstorm, eller sitter på toppen av en pyramid med hela det forntida Egypten utlagt för dig.