Assetto Corsa recension och gameplay: Uppdatering 1.14 gör den bästa racing-sim på konsoler ännu bättre

Kr29,44

Under de senaste månaderna har Kunos Simulazioni-teamet lovat ännu en gratisuppdatering till Assetto Corsa, och den kom äntligen i slutet av förra veckan. Med sex nya bilar, en helt ny bana och hanteringsjusteringar, ger den nya uppdateringen även anpassade lobbyer och andra förbättringar till online multiplayer. Tyvärr har jag inte hunnit prova alla bilar än, men jag har kört nya 911 Carrera RSR runt Assetto Corsas nya Highlandsbana.

Nya bilar

Porsche 911 RSR 2017

Lamborghini Gallardo SL Steg 3

BMW M4 Akrapovic

Mazda 787B

Mazda MX5 NA

Audi Quattro S1 E2

Den nya RSR är en mittmotor – en första för en 911, och det betyder att den låter ganska annorlunda än vad du vanligtvis förväntar dig av en Porsche. På det hela taget var den pekare än de andra tävlingsförberedda 911:orna i spelet, och mer stabil vid höghastighetsgrejer också – förmodligen på grund av den mycket större diffusorn som Porsche har kunnat införliva.

Jag körde bara några varv på den långa Highlandsbanan, och den är väldigt snabb, väldigt flytande och har till och med några hopp – så det är roligt i uthållighetsbilar och andra prototyper. Highlandsbanan finns dock också i en liknande kortare form, en driftform, och även en kort layout som är mer av en gatubana. Jag kommer snart att uppdatera min recension med bilder från den layouten och tankar om de andra nya bilarna snart.

Assetto Corsa recension

Mercedes-AMG GT3 måste vara en av de mest brutala racingbilarna som finns, och ändå sitter jag här och trär den runt Nordschleifes tunna asfalterade band. Varje år lockar förare kraftfulla GT-bilar som denna genom Green Hells tidlösa kurvor – och försökte bedriften i Kunos Simulazionis Assetto Corsa är en otrolig upplevelse.

Jag går runt den först, men ju mer jag kör desto mer förstår jag vad bilen kan göra. Det är då jag bestämmer mig för att pressa Mercedesen lite hårdare; Jag går på gasen tidigare och tidigare vid varje avfart, rör vid trottoarkanterna när jag startar ut, säker på att jag kan förutsäga hur bilen kommer att bete sig. Efter ett tag bromsar jag hårt, vänder och brottar Merc genom varje känslig vridning, tämjer dess 6,2-liters V8 och använder den manuella växeln till min fördel. De senaste 15 minuterna eller så har jag inte tänkt på att tävla – bara kört instinktivt. Det här är vad man spelar Assetto Corsa är som, och det är förmodligen en av de bästa körupplevelserna på PS4 och Xbox One.

Om du främst är en konsolspelare, är chansen stor att du har hört talas om det Forza och GT Sport, men Assetto Corsaär förmodligen lite mindre bekant. Det beror på de senaste två åren Assetto Corsa har varit ett PC-spel, utvecklat av en liten dedikerad studio och en dedikerad community av sim-racers. Men dessa nischbaserade, sim-baserade början är uppenbara när du startar den första gången, och de är både en välsignelse och en förbannelse beroende på hur du gillar dina racingspel.

Till exempel är det tydligt att Kunos inte har budgeten eller arbetskraften hos lagen bakom spel som t.ex. Gran Turismo Sport och Forza Horizons 3, som Assetto Corsas menyer ser ut som något från ett PS1-spel. De är också ganska nakna, men du hittar fortfarande alternativ för lägena Time Attack, Quick Race och Hot Lap, tillsammans med ett Multiplayer-läge för racing online.

Även om tävlingar kan vara nära och tvingar dig att spika varje utgång och arbeta för din banposition, är AI inte bra. Det är inte lika illa som tidiga Gran Turismo-spel, där alla dina motståndare körde i en enda fil, men de är ofta bra på att ta dig helt ut ur loppet. På banor som Spa blev jag urkopplad av AI flera gånger – så mycket att jag bestämde mig för att spela säkert efter min tionde omstart.

Vad gäller grafiken? Ta en snurr runt någonstans som Brands Hatch och Assetto Corsa ser trevligt ut, men det saknar den häpnadsväckande visuella vi har sett i spel som t.ex Driveclub – eller till och med den senaste trailern för GT Sport. Det finns några fina detaljer – särskilt reflektionen av instrumentbrädan i vindrutan när det är soligt – men totalt sett Assetto Corsa är bara inte så vacker som du kan förvänta dig för ett simuleringsspel. I kombination med en total avsaknad av nattläge, och inget väder heller – något som de flesta av dess rivaler inkluderade för år sedan – Assetto Corsa hamnar efter i presentationen.

Assetto Corsa kan inte konkurrera när det kommer till den stora mängden innehåll som erbjuds av andra spel heller. Var Projektbilar och GT Sport ställ hundratals bilar och otaliga banor till ditt förfogande, Assetto Corsa ger dig runt 100 bilar och bara några få spår.

[gallery:10]

Som sagt, det är förmodligen lite orättvist att jämföra Assetto Corsa med sådana som GT Sport och Project Cars, eftersom det är en väldigt annorlunda best. Allt i det här spelet riktar sig till dem som älskar att köra bil, och det måste beundras. För det första inkluderar Assetto Corsa några osannolika men lysande banor som kommer att tilltala bensinhuvuden. Större internationella banor som Silverstone, Spa och Barcelona finns här, men de blandas med legendariska banor som Nordschleife, Brands Hatch och till och med Mugello.

Det är samma sak med bilarna också. Den ökända Sauber C9 från 1989 är här, och så är Ferrari 458, en McLaren 650S GT3 och otroliga Lotus 98T – överlägset en av de mest kraftfulla, oregerliga bilarna i spelet. Varje bil känns också annorlunda, och körning kan ofta vara en process för att lära sig varje fordon.

En Mercedes-AMG GT3, till exempel, känns mycket mindre sammansatt genom kurvor än något så squat som en Audi R8 LMS-bil, och det är upp till dig att anpassa din körstil för att få ut det mesta av den. Att leka med den otroliga Lotus 98T är en helt annan sak, och att försöka locka den turboladdade bilen på 1 000 hk runt Brands Hatch ger dig en uppfattning om hur bra förare som Senna, Mansell och Prost verkligen var.

Om du är orolig för svårighetsgrader borde du inte vara det. Som de flesta racingspel nuförtiden, Assetto Corsa ger dig en rad assists, från ABS till traction control till en idealisk racinglinje – och du kan ändra de två sista i lutning. Det här spelet är förvisso spelbart med en kontroller, men padspelare kommer bara att skrapa ytan av spelets fysik och däcksimulering, så du behöver verkligen en ratt som t.ex. Thrustmaster T300RS för att få ut det mesta av det.

Medan du tämjer varje bil kommer du också att uppleva några av de bästa motorljuden i alla spel. När du ser repriser från utsidan, morrar och ekar motorerna på läktaren, medan motorljuden i bilen är ännu bättre. Kunos Simulazioni har fångat varje gnäll av sändningen, varje pop på överkörningen, varje vissling av en turbo, och resultaten låter otroligt.

[gallery:9]

Multiplayer

Jag har spelat Assetto Corsa för de senaste månaderna, så det är nu möjligt att prata om multiplayer-läget – och på det hela taget är det inte bra. Onlinelopp i sig kan vara roliga, frenetiska och roliga – förmodligen på grund av typen av spelare Assetto Corsalockar – men allt annat är lite stökigt.

Lobbyn är ganska förvirrande, så att hitta ett spel i sig är ganska ointuitivt. Och när man väl gör det är det svårt att veta hur man ska komma in i ett lopp. Du kommer ofta att fångas i kvalificeringssessioner, bara för att upptäcka att din bil flyttas till nätet till synes slumpmässigt. Det finns inga repriser för onlinetävlingar heller, så även om du har ett bra lopp kommer det inte att finnas något sätt att återuppleva det – annat än ditt inspelade spel. Ibland Assetto Corsa känns som ett spel gjort av en enorm studio, och andra gånger är det tydligt hur litet projektet är. Tyvärr påminner multiplayern dig om det senare.

Det är verkligen synd, eftersom Assetto Corsa konsolgemenskapen förtjänar bättre. På det hela taget är Assetto Corsa-racers bra på nära racing, och jag blev sällan slängd av banan – om något är AI mycket sämre. Tävlingen är fantastisk, det är bara att ta sig dit som är problemet.

Dom

Om du är en casual racer och gillar spel som t.ex Need for Speed och Forza Horizon, det här är inget spel för dig. Även Forza 6 och GT Sport fans kan finna sig själva att vandra, så om du är ute efter ett karriärläge och massor av innehåll och utmaningar, skulle jag föreslå att du letar någon annanstans.

Men medan Assetto Corsa är inte det mest kompletta körspelet på PS4 och Xbox One, det erbjuder definitivt den bästa kör- och racingkänslan med en mil på landet. Om att korrigera glidningar, balansera gasreglaget och pyssla med bromsförspänning från hörn till hörn låter som din roliga idé, Assetto Corsa har ingen motsvarighet på konsoler.