Axis 206W trådlös nätverkskamera recension

Kr203

Axis Communications är en av de mest innovativa tillverkarna av nätverkskamera, så det är förvånande att företaget har tagit så lång tid att se fördelarna med trådlösa nätverk för övervakningsverksamhet. 206W åtgärdar denna förbiseende eftersom den tar Axis 206 – världens minsta nätverkskamera – och lägger till ett 802.11b trådlöst kort för att frigöra den från begränsningarna av den ödmjuka Ethernet-kabeln.

Axis kameror uppvisar alltid bra byggkvalitet och 206W levereras komplett med ett väggmonteringsfäste som gör att den kan täcka ett brett spektrum av scenarier. Men utan någon skärmning är den begränsad till inomhusbruk. Initial installation är lite krångligare än för vanliga nätverkskameror, eftersom 206W måste vara lokalt ansluten till en PC via USB-porten gömd under. Efter att den har dykt upp som en flyttbar hårddisk på 340 kB kan du köra installationsverktyget direkt från kameran, vilket låter dig tilldela den ett SSID, konfigurera DHCP-inställningar och välja antingen 64- eller 128-bitars WEP-kryptering. Bristen på stöd för den säkrare WPA är en nackdel, även om det är möjligt att bearbetningskostnaderna skulle vara skadliga för videoprestandan.

Genom att använda en Cisco Aironet 1100-åtkomstpunkt med 128-bitars WEP påtvingade vi kameran igång på några minuter. Var dock försiktig om du startar utan någon kryptering och sedan bestämmer dig för att ändra det senare, eftersom du måste ändra inställningarna på kameran först följt av åtkomstpunktens inställningar, annars måste du använda USB-anslutningen igen.

Kamerans hemsida öppnas med en livevy och härifrån kan du ändra fönsterstorleken från hälften upp till fyra gånger normalstorleken. Tre knappar nedan låter dig stoppa och starta om kameraflödet, ta ögonblicksbilder och byta till helskärmsvisning. Snapshot-verktyget placerar helt enkelt en JPEG-bild i den lokala standardkatalogen i systemet där den aktiverades. Allmän bildkvalitet med maximal upplösning och medium komprimering var rimlig för en kamera av denna storlek, men du kan ändra dessa inställningar. Det finns många alternativ för att anpassa vyn med dina egna logotyper och titlar, och källkoden tillhandahålls genomtänkt för att inkludera bilden på dina egna webbsidor.

Nätverksanvändning är alltid ett problem med dessa enheter, och för att testa detta använde vi en bärbar dator som körde AirMagnets trådlösa analysprogramvara. Administratörer kommer utan tvekan att bli besvikna över att se 206W förbruka 38 procent av en 802.11b-kanal med en upplösning på maximalt 640 x 480 pixlar och komprimering inställd på medium. Att välja den lägsta upplösningen och högsta komprimeringen minskade detta till endast 4 procents utnyttjande, men bildkvaliteten var realistiskt oanvändbar. Att använda bandbreddskontrollerna för att begränsa bildhastigheten till 10 fps per session minskade användningen till 20 procent vid de ursprungliga bildinställningarna, men det skulle vara mycket mer meningsfullt för kameran att stödja 802.11g.

Axis nätverkskameror har alltid imponerat eftersom de levererar en rad funktioner som få andra tillverkare erbjuder. 206W erbjuder verkligen en ny vinkel på övervakning, vilket gör att den kan gå dit andra kameror inte kan nå. Men användningen av bandbredd – särskilt när flera kameror använder samma åtkomstpunkt – kan vara ett stort problem.