Devolo MicroLink dLAN Audio Starter Kit recension

Kr120

Om du vill frigöra din digitala musik, men inte har varken lust eller pengar att investera i något som Sonos-systemet, finns det andra alternativ. dLAN Audio från Devolo är en mycket enklare enhet som använder elnätet i ditt hus som en kanal för att leda din musik över ett nätverk. Powerline-nätverk är inte en ny idé, men trots vissa inneboende fördelar jämfört med trådlösa nätverk – användarvänlighet och större säkerhet till att börja med – har det gått långsamt att ta fart på konsumentmarknaden.

Startpaketet består av en dLAN Ethernet-enhet och en dLAN Audio-enhet, men du kan lägga till så många av båda du vill (kostar Kr41 respektive Kr80) för att skapa ett fullt fungerande trådbundet nätverk. Jämfört med den enstaka frustrationen av trådlösa nätverk är installationen uppfriskande enkel. Anslut ena änden av en Ethernet-kabel till din PC eller router och den andra änden till dLAN Ethernet-enheten, som är ansluten till ett eluttag. Anslut sedan dLAN Audio var du vill ha musiken – var som helst i byggnaden inom 200 meter. Ett programvaruverktyg på värddatorn identifierar sedan den ursprungliga enheten, ber dig att tilldela ett krypteringslösenord och låter dig lägga till andra Ethernet- eller ljudadaptrar.

När det är gjort installerar du plugin-program för Windows Media Player eller WinAmp, och nästa gång du startar någon av dessa appar omkodas ljudet automatiskt till 192Kb/sek MP3 och strömmas över elnätet till ljudutgångarna på dLAN Audio . Dessa har formen av RCA-koaxiala uttag och förenas av ett par ingångar och, överraskande nog, koaxial S/PDIF digital in- och utgång, samt 3,5 mm mikrofon- och högtalaruttag på sidan av enheten.

Du kan styra och konfigurera varje dLAN Audio-enhet med IP-adress över nätverket via ett integrerat webbgränssnitt. Varje enhet har fyra tillgängliga kanaler; dessa kan tilldelas en separat streamingserver eller internetradiostation och är växlande via en knapp på enheten. Du måste smutsa ner händerna med strömmande webbadresser, eftersom inga förinställningar tillhandahålls, men det fungerar smidigt när det väl är igång. Enheten kan också ställas in i inspelningsläge, så att du kan strömma ljud från en hi-fi- eller MP3-spelare till alla extra dLAN Audio-enheter i nätverket.

Vid användning fungerade systemet utan krångel. Vi hade inga klagomål på ljudkvaliteten och Quality of Service-protokollet (QoS) säkerställer att det inte blir några avbrott när nätverksaktiviteten är på topp. Men det finns andra frustrationer, den största är fördröjningen mellan käll- och utsignal: två rum som spelar samma musik inom hörhåll kommer att eka irriterande. Du kan växla fördröjningen mellan låg, medel och hög, men dessa är inte inställda värden, så kan inte justeras för att säkerställa synkronicitet. Vissa människor kommer också att invända mot de skrymmande blå lådorna som sticker ut från deras väggar, särskilt när de oavbrutet blinkar med ljusgröna lysdioder.

dLAN Audio är inte heller lika flexibelt som streamingsystem som Rokus SoundBridge. Du måste gå tillbaka till servern för att ändra vad som spelas och, såvida du inte kör flera datorer eller använder internetradio, kan du bara lyssna på en musikström över nätverket åt gången. Men även om detta skulle vara ett problem om det var det, utgör dLAN Audio också stommen i ett kraftledningsnätverk, som kan utökas för att passa dina behov. Sett i detta sammanhang är det ganska bra värde. Men musikentusiaster kommer sannolikt att tycka att enkelheten är begränsande.