DxO One recension: Tar iPhone-fotografering till en annan nivå

Kr449

DxO One: Shooting

Trots dessa brister har DxO One fortfarande sin charm, inte minst bildkvaliteten som erbjuds från 1-tumssensorn. Det finns inga tvivel om det, de 20-megapixelfotografier som denna lilla kamera levererar kommer att överträffa de som erbjuds från alla smartphonekameror.

Snaps tagna i dagsljus och ljusa förhållanden är mycket mer övertygande än din genomsnittliga flaggskeppssmartphone, men det är resultaten i svagt ljus som är mest imponerande. Fotografier som tagits med ISO 3200 uppvisar anmärkningsvärt lite brus, och färgerna förblir ljusa och behagligt mättade även vid höga ISO-nivåer – som jämförelse börjar även de bästa smartphonesensorerna producera bleka, urtvättade färger när ISO-nivån börjar klättra.[gallery:6]

Det finns ingen bildstabilisering på plats här, men den ekvivalenta brännvidden på 35 mm och den ljusa f/1.8-bländaren säkerställer att kameraskakning inte är ett alltför stort problem – och även när det är det är det svårt att släppa kameran i slutarprioritetsläge och ställ in den på 1/40s eller 1/50s för att säkerställa skarpa bilder.

Fotografier kan ställas in för att tas direkt till JPEG, DNG raw eller DXO:s egna Super RAW-format, och det är de två sistnämnda lägena som verkligen visar kameran när den är som bäst. Den extra informationen i DNG-filerna tillför en enorm mängd redigeringsflexibilitet, vilket gör att du till exempel kan muddra upp detaljer i skuggorna eller öka ljusstyrkan utan att förlora bildtrohet – något som helt enkelt inte är möjligt med JPEG-filer. Super RAW-filerna, som består av fyra råa bildrutor som fångas i en snabb serie och sedan staplas ihop, är idealiska för landskap med svagt ljus och stadsbilder och håller nere bruset på anmärkningsvärt låga nivåer. Titta bara på din lagringsanvändning, eftersom filerna är på enorma 85 MB vardera.[gallery:7]

Du kan dock inte komma åt råfilerna på iPhone. För att kunna bearbeta dessa måste du ansluta DxO One till din bärbara dator via dess mikro-USB-uttag och ladda den medföljande DxO Connect-appen för att importera dem, och sedan redigera dem i DxO:s OpticsPro 10 Elite råbearbetningsapplikation. Det finns en licens för denna mjukvara för Kr159 som ingår i DxO One, och en kopia av DxO FilmPack, som normalt kostar Kr99.

Det är ett imponerande paket, men låt dig inte göra dig några illusioner: DxO One kan inte matcha en anständig DSLR eller de bästa spegellösa kamerorna. Den är dock märkbart bättre än kameran i iPhone 6s, speciellt i svagt ljus.

Mer än så är dock att den större sensorn helt enkelt tillåter mer kreativitet i dina bilder, vilket gör det mycket lättare att fånga de konstiga bilderna med ett ultragrunt skärpedjup och en attraktiv bakgrund som inte är i fokus.[gallery:8]

DxO One: Dom

En kanske mer relevant fråga än ren kvalitet är fortfarande frågan om hantering och användbarhet. När allt kommer omkring skulle du kunna ha världens bästa kamera stoppad i fickan, men om den är en fiff att använda, eller om du tappar den medan du fumlar runt och försöker vika bort kontakten, är det mindre troligt att du använder den dag för dag.

Och det är verkligen det kritiska felet hos DxO One. Det är en fantastisk kvalitetskamera, och för att fånga och dela bilder av högsta kvalitet är det nästan den perfekta enheten. Även till detta höga pris är det bra värde – speciellt om du tar hänsyn till den medföljande DxO OpticsPro och FilmPack-mjukvaran – men dess besvärliga ergonomi och hantering sviker det på ett sätt som är svårt att ignorera.