God of War recension: Ett riktigt episkt äventyr

Kr52,99

Detta senaste Gud av krig är en slags omstart, som kommer åtta år efter det senaste huvudspelet och byter ut seriens antika grekiska palett mot en nordisk vem är vem av gudar och monster. Det är själva symbolen för fantasy, omarbetning av myten för ett far-son-äventyr som spelar till en särskilt macho vision av maskulinitet. Men det är också en i slutändan full av hantverk, hjärta och visuell stil.

Den långvariga huvudpersonen Kratos är äldre, fullskäggig och bor i skogen med sin son, all hans ungdomliga ilska har fått vika för barsk stoicism. Efter en kremering och en överraskningsbesökare kommer och knackar på, är det upp till Kratos att guida sin unga avdelning till toppen av ett närliggande berg för att göra sig av med en älskads aska.

Det finns en enkelhet i denna underliggande strävan, uppfriskande utan den invecklade gudspolitik som tidigare spel i serien har hamnat i. Nordiska gudar dyker oundvikligen upp och blir nedslagna, men Gud av krig drar dig framåt eftersom den har sina rötter i en berättelse om en far och son som lär sig att hantera förlust. Det är en mänsklig berättelse, och lägger till ett känsligt hjärta till äventyrets tyngd.

Och vilken kraft! Det finns en oerhört tillfredsställande vikt till Gud av krig. Det här är ett spel där du spelar en gömd gud, reser genom en mytisk nordisk värld med sin son, och Santa Monica Studio har gjort ett fantastiskt jobb med att få varje steg att verka kolossalt. När din karaktär Kratos springer, kastar han. När han ror darrar kontrollanten. När han kastar sin yxa sticker den in i väggen med ett ljuvligt knas.

God of War recension: Gameplay

Faktiskt mycket av Gud av krig går åt till att klyva alla sorters draugr, revenant och troll från topp till tå. Tidigare kedjade blad Gud av krig spel har ersatts med den glödande Leviathan-yxan, som kan svängas och slängas och flyger tillbaka till Kratos grepp med en knapptryckning. Som Cappy in Super Mario Odyssey, yxan är mer än ett vapen; snarare är det grunden på vilken de flesta Gud av krigs pussel är hängda. Från att krossa symbolklädda krukor till att skära av glödande senor, yxkastning är kärnan till Gud av krigs spel i och utanför strid.

I strid passar din yxa runt Mörka själar-stil block, dodges och parerar. Släng ditt vapen och attackera en fiende med dina bara armar och de kommer att bygga upp bedövningsskador som – när de är fulla – resulterar i ohyggliga nedtagningar, som påminner om Undergångs ära dödar. Vissa fiender är resistenta mot yxskador, vilket innebär att du uppmuntras att anpassa dig i farten, springa in i striden för att slita upp häpna fiender innan du vinkar din yxa tillbaka i din handflata. Resultatet är frenetiskt, speciellt i kombination med speciella ”runsattacker” som kan frysa alla i din närhet eller se dig dyka med skölden först in i en mur av fiender.

god_of_war_review_2

Allt detta styrs av din son, Atreus. Du har en knapp för att skjuta en pil mot en fiende, men det är avgörande en knapp för att beordra Atreus att skjuta, och beror därför på var den lilla AI-kontrollerade pojken råkar stå. Det som lätt kunde ha blivit ett irritationsmoment är effektivt i hur det binder din avdelning till handlingen, och kopplar hans narrativa utveckling till spelet. Han börjar ganska värdelös och skjuter några ineffektiva pilar som gör mer för att distrahera än att skada. När du går vidare genom spelet och uppgraderar Atreus förmågor, blir han mer formidabel; mindre benägna att bli oförmögen; dödligare med sina skott. Det är en tillfredsställande utveckling, och en som fint speglar berättelsen.

God of War recension: Lakes and loot

Gud av krig Spel har alltid njutit av en känsla av sublimt spektakel, med gigantiska fiender och en svepande fantastisk arkitektur. Denna känsla fortsätter in i det nyaste Gud av krig, med rikt detaljerade miljöer som omfattar vidsträckta sjöar, skogar, berg och mer än några andra världsliga landskap. Det här senaste spelet kommer med en nästan öppen värld, med grenområden centrerade på ett navområde som hålls under ögonen på en hotande varelse.

Mycket av Kratos äventyr fortskrider linjärt, men det finns tillfällen då du är inbjuden att utforska världens skrymslen och vrår för sidouppdrag och extra utmaningar. I sann Metroidvania-stil finns det många tillfällen på ditt äventyr då vägar endast kan öppnas med verktyg som skaffas senare. Gud av krig gör ett bra jobb med att reta dig med dessa blockerade områden, vilket uppmuntrar till återutforskning mellan uppdragen. Ännu mer imponerande är hur spelet bygger på detta genom att avslöja djupare lager till välbekanta områden genom hela historien. Det ger kartan en känsla av djup, även om du ibland måste avbryta din misstro om varför Kratos inte kan hoppa över en knähög sten för att få tillgång till avskurna belöningar. Allvarligt. Mannen kan döda ett troll men han kan inte klättra upp för ett medelstort stenblock.

god_of_war_review_3

Att driva fram dig genom utforskning är löftet om material som kan tillverkas i alla typer av rustningar och vapenuppgraderingar. Till skillnad från tidigare Gud av krig spel, kommer omstarten med ett RPG-system med utrustningsval som kan vara lite överväldigande till en början, särskilt eftersom rustningar tenderar att höja viss statistik och sänka andra. När du har brutit baksidan av spelets öppning kommer du dock att börja ha en bra uppfattning om vilken typ av spelstil du föredrar, och det finns också ett jack-of-all-trades kit som passar bra i spelet. mitten.

Förutom sidouppdrag och pussellösning finns det svårare fiender att ta sig an, och ett gäng samlarföremål utspridda över världen. Kartan är relativt värdelös när det gäller att peka ut var dessa extra utmaningar finns, men detta fungerar faktiskt till spelets fördel genom att betona faktisk utforskning framför ikonjakt. Ändå fanns det några tillfällen då speltempot avtog medan jag sopade en plats efter en gömd pott; en tonal dissonans som karaktärerna själva kommenterar.

God of War recension: Verdict

Gud av krig (2018) kan vara en fallstudie av den mogna spelindustrin. När originalet Gud av krig kom ut 2005 var det mer sannolikt att spelare än inte låg utspridda i en studentbädd. Nu har samma spelare jobb, partners, barn; deras fantasier om byråkrati avsmalnade med föräldraskap. God of War är alltså mycket en fantasi om faderskap, men det är en med sympatiska karaktärer och ett förvånansvärt ömt hjärta.

Från spelets underbara landskap till dess seniga soundtrack av Bear McCreary, Gud av krig ståtar med några av de finaste produktionsarbetena på PS4. Det finns något väldigt traditionellt i designen, nästan knarrande i kombinationen av RPG-plundring och Metroidvania-pussellösning, men det här är ett spel med så storslagna vyer; sådana underbara produktionsvärden; så njutbara setpieces att alla dess delar möts underbart.

Ett fantastiskt, episkt äventyr

Det är en fröjd att utforska och knyter på ett skickligt sätt sin far-son-berättelse till stridens inälvor. Ett fantastiskt, episkt äventyr.