Horizon Zero Dawn recension: En fantasifull värld som hålls tillbaka av generiska detaljer

Världen av Horizon Zero Dawn är full av löften. Från bergiga stambyar till kluster av sedan länge förfallna skyskrapor, till mekaniska grottor som är obetydliga för människan, är miljön i Guerrilla Games öppna äventyr en som uppmanar till utforskning. Det du hittar längs vägen kommer inte alltid att vara glad att se dig – kullarna är levande med ljudet av robotar.

Det är dock ett löfte som inte riktigt infrias. För alla Horizon Zero Dawns miljömässiga skönhet dras spelet i slutändan ned ett par steg av luddigt skrivande och spel som kan – när det är värre – kännas otillfredsställande härledd. Det är synd, eftersom spelet har så mycket att göra, särskilt den breda historien om nya civilisationer byggda på våra egna ruiner.

I spelet tar du kontroll över Aloy, en begåvad jägare som börjar som utstött men snart finner sig själv i uppdrag att slåss mot stridande stammar, rädda hennes samhälle och avslöja mysterierna kring de kännande robotarna som blir allt mer aggressiva. Ashly Burchs röst som Aloy är mogen med trovärdigt patos och en behaglig ådra av diskret sarkasm, även om karaktären inte har mycket mer än seriösa frälsartroper att arbeta med. Hennes självsäkerhet är dock övertygande, och denna strävan att lyckas är en lämplig motor för att driva spelaren igenom Horisonts värld.

horizon_zero_dawn_review_2

Karaktärsmotivationer tenderar mot det tråkiga och förglömliga

Det du kommer att göra under resan lånar mycket från ståndare i den öppna världen, nämligen The Witcher 3 och den Far Cry serier. Ett huvuduppdrag drar dig längs kartan, men det finns långa sidouppdrag, kortare ärenden, jaktutmaningar, utsiktspunkter och banditutposter, bland annat.

Många av dessa handlar om att dimensionera ett läger genom att använda din Focus-förmåga för att markera fiendens rörelser. Många andra involverar att undersöka scener, återigen använda Focus och sedan följa spår till en annan plats. Denna teknik var en av de mer tröttsamt repetitiva inom The Witcher 3, och det är dubbelt tröttsamt här, när karaktärens motivation tenderar mot det tråkiga och förglömliga.

Robotkrig

Medan vissa aspekter av Horisonts ögonblick till ögonblick utförande är fumlade, andra är enastående. I stort sett varje sammandrabbning med en robot är ett minnesvärt möte, delvis tack vare den individuella karaktären som ges till varje maskin. Dessa flockar av dinosaurie- och djurapande varelser är en fantastisk kontrast till de naturliga vyerna, särskilt på natten när deras närvaro blir en dimma av främmande blått ljus. Från de seniga Watchers till den eldspottande Bellowback, varje robot är en unik utmaning, med sina egna karaktärsfulla animationer som antyder skrämmande styrkor och dolda sårbarheter.

horizon_zero_dawn_review_3

Kampen mot dessa motståndare är svår – några få träffar är allt som behövs för att döda Aloy, och det finns en grad av Mörka själar i betoningen på att rulla utanför räckvidd. Som sagt, spelet vill att du taktfullt ska tänka på hur du tacklar varje situation innan du engagerar dig. Långt gräs fungerar som skydd, och Focus låter dig lägga fiendens vägar på marken. Kombinera detta med verktyg som snubbeltrådar och bomber så lever Guerrilla Games upp till sin namne.

Överlevnad blir ett spännande spel med pilskott på en sekund

När de bäst upplagda planerna oundvikligen kollapsar, och du är tå-till-tå med en snarande sågtand, blir överlevnad ett spännande spel med rullning, sladd och pilskott på en del av en sekund. Aloy har en varierad verktygsuppsättning över sina bågar, och att växla mellan ammunitionstyp för att få ner en metalljätte i en boll av lågor är en oerhört tillfredsställande upplevelse – en upplevelse som ofta får dig att hålla om ditt hjärta med bara en bråkdel av hälsan kvar i dina reserver .

kuslig dal

När det gäller berättelsen, Horisonts övergripande berättelse om post-post-apokalyptisk överlevnad och självförsörjande maskiner är en fruktig fröjd, rik på mystik och frågor om vad som hände i det förflutna. Ljud- och dataloggarna du hittar över hela världen ger glimtar av nära framtida dystopier, vilket gör att spelet snyggt kan beröra samtida frågor som ägande av data och etiken kring autonom krigföring. Vad synd alltså att detta sviks av svag dialog och en brist på nyanserade karaktärer. Spelets ansiktsanimationer är också dåliga – hålls väl inom kusliga dalgångar – och en del av röstskådespeleriet utanför Aloy lider av udda tempoval.

horizon_zero_dawn_review_4

En stark utmanare till den mest visuellt fantastiska titeln på PS4

Allt detta kan förlåtas när du står på en bergskant, mörbultad och misshandlad efter att ha tagit ner en robothord och tittar ut över landskapet. Horizon Zero Dawn är en stark utmanare till den mest visuellt fantastiska titeln på PS4, och inte bara på grund av dess 4K HDR-stöd på PS4 Pro.

Tillagd upplösning är en sak, men ännu viktigare är att det här är ett spel med en klar och distinkt estetik – en som är enormt tilltalande att spåra, från stambosättningar till igenvuxna ruiner till hyperteknologiska grottor. Tillsammans med tonvikten på lätt smyg, Horizon Zero Dawn är ett spel som vill att du ska ta dig tid att resa genom dess värld.

Horizon Zero Dawn lyckas etablera en värld med personlighet. Det faktum att robotarna har en större del av denna personlighet, snarare än deras mänskliga motsvarigheter, är både ett bevis på styrkan i Guerrilla Games stridsdesign och ett talande tecken på spelets narrativa svagheter. Aloy har utrymmet att vara en övertygande karaktär, men hennes berättelse behöver mer än härledda uppdragsstrukturer och ankeldjupt skrivande för att göra rättvisa åt den rika värld hon lever i.