Kobo Aura HD recension

Kr140

Kanske på grund av den större skärmen är Kobo Aura HD på den chunky sidan. Med 242g är den 12 % tyngre än sin rival, och det är lite mindre praktiskt som ett resultat. Det kompenserar dock för den extra tyngden genom att inkludera en microSD-kortplats för att utöka 4 GB intern med ytterligare 32 GB.

Vi är också fans av Kobos förnyade användargränssnitt. Uppdelad i brickor av olika storlekar och proportioner, visar den miniatyrbilder av böcker du läser just nu, läser statistik och böcker som du har avslutat nyligen eller är en del av vägen igenom. Länkar längst ner på sidan leder till biblioteket, butiken (via enkelbands 802.11n Wi-Fi) och enhetens avsnitt Läsliv, där mer detaljerad lässtatistik visas.

Kobo Aura HD

Det hela är väldigt enkelt att använda. Aura HD tar minst 0,6 sekunder att uppdatera skärmen, och vi fann butiken strömlinjeformad och lyhörd. Priserna i Kobo-bokhandeln tenderar att vara lite dyrare än i Amazon Kindle-butiken, men inte oöverkomligt, och som vi har funnit i tidigare recensioner att det finns massor av innehåll att välja mellan.

Om du inte hittar det du letar efter i Kobo-butiken, stöder Aura Adobe Digital Editions, så att du kan lägga till böcker från andra butiker och digitala bibliotek. Den hanterar andra filtyper med aplomb också. Vi laddade vårt vanliga urval av testfiler för e-läsare på den, inklusive några grafiktunga PDF-filer, och fann att vi kunde zooma och panorera runt sidor med en frihet som helt enkelt inte är tillgänglig för Kindle-användare.

Kobo Aura HD

Kobos iOS-, Android- och stationära appar erbjuder samtidigt en liknande upplevelse som Amazons Whispersync. Så länge du är ansluten till Wi-Fi när du avslutar en lässession är det möjligt att byta från Aura HD till surfplatta eller telefon och ha boken öppen på den sida du senast läste. Det finns till och med ett urval av ”extra” appar och spel, inklusive en skissblock, ett schackspel och en webbläsare. Det sistnämnda är dock bra för endast tillfällig surfning, på grund av E Inks relativt långsamma uppdateringshastighet.

Kobo Aura HD är en mäktig fin e-läsare – den stora högupplösta displayen är ett nöje att läsa på, och frontbelysningen är lika stark och jämn som den på Kindle Paperwhite. Det är verkligen så lyxigt som e-läsare kommer. Priset är det bästa: vid 140 pund kostar den mer än de flesta andra e-läsare på marknaden, och den är inte så mycket billigare än konkurrenterna till kompakta surfplattor. Hade det varit Kr20 eller Kr30 billigare, skulle vi ha rekommenderat det utan att tveka. Som det är, faller det bara kort.

Skärm

Skärmstorlek 6,8 tum
Upplösning 1080 x 1440