PreSonus Studio One 2 recension

Kr80

Vi stötte dock på en handfull besvikelser som förrådde paketets jämförande omognad. Det finns inget händelsefilter, så du kan till exempel inte välja alla toner med en viss hastighet. De vanliga tangentbordsgenvägarna är mycket beroende av det numeriska tangentbordet, vilket kommer att irritera bärbara datoranvändare. Det mest irriterande är att virtuella instrumentkonsoler stjäl fokus från tangentbordet, så du kan inte bara trycka på mellanslagstangenten för att starta och stoppa uppspelningen medan du justerar parametrar. Och vi måste säga att standardfärgschemat för grått och blått ser något på den kalla sidan.

Med alla Studio Ones valfria rutor öppna kan det bli lite trångt

Det finns också några viktiga saker som Studio One helt enkelt inte gör. Det finns ingen notationsvy, vilket kommer att stänga av klassiska musiker. Det finns ingen klippsequencer i realtid för liveartister. Och även om du kan importera en QuickTime-videoström, för att skapa ett synkroniserat partitur, finns det inget inbyggt stöd för någon form av surround- eller flerkanalsljud.

Ändå erbjuder Studio One allt du behöver för vanlig musikproduktion. Den exklusiva artistutgåvan av programvaran innehåller 26 mycket konfigurerbara effektplugin-program, inklusive en trebandskompressor och en binaural stereobildare. Du får också samplingsbaserade trummaskin- och klaviaturinstrument, en mycket tweakbar monosynth och ett bibliotek med hundratals ljud, loopar och patchar. Till skillnad från vissa ”starter” DAW-paket kan du använda så många spår och effekter du vill, men tredjeparts plugins och instrument stöds inte.

För det måste du gå upp till Producer-utgåvan, som fungerar med VST 2.4, VST 3, ReWire och (för Mac-användare) AU-plugin, och inkluderar en inbyggd MP3-exportör. Native Instruments Komplete 8 Elements ingår också, och erbjuder ett urval av synthljud och gitarreffekter.

Överst i sortimentet ligger Professional-utgåvan. Detta lägger till Melodyne auto-tune-modulen, plus stöd för hårdvaruinlägg och 64-bitars ljudbehandling. Kanske mer intressant är den integrerade masteringsmodulen, som används för att sekvensera flera låtar till ett album. Mastering-effekter, volymjusteringar och stereojusteringar kan provspelas och tillämpas per spår eller helt album; och när du är nöjd med ditt album kan du bränna det direkt till CD, exportera det som en MP3-spellista eller ladda upp det till SoundCloud.

Studio Ones integrerade masteringmodul är en ovanlig men potentiellt mycket användbar funktion

Som en funktionell, krångelfri arbetsstation för inspelning och produktion av ljud, MIDI och virtuella instrument är Studio One ett fantastiskt paket. Den har sina svagheter, och den gör inte allt; men den övergripande känslan av omedelbarhet och ansträngning det ger musikskapandeprocessen är oerhört givande. För en individ kan det vara svårt att motivera priset för Professional-utgåvan, trots den distinkta tilltalande av dess mastering-förmåga. Men Producer-utgåvan är en hel del, och erbjuder all den kreativa kraft du kan begära till ett klart lägre pris än Cubase Artist eller Pro Tools MP.

Programvara underkategori Programvara för ljudproduktion

Krav

Processorkrav Intel Core 2 Duo eller AMD Athlon X2