Sony NSZ-GS7 Internetspelare med Google TV recension

Kr200

Google TV har funnits i USA ett tag nu, men företaget har skjutit upp introduktionen av konceptet i Storbritannien hittills. I denna lilla Sony-låda gör tjänsten äntligen sin debut i Storbritannien. Tanken bakom det är enkel: den tar ditt vanliga Freeview-, satellit- eller kabel-TV-innehåll och lägger till internetströmning och webbsurfning till det – det tar en vanlig tv och lägger till smarta TV-funktioner.

Den gör detta genom att skicka HDMI-signalen från din vanliga TV-set-top-box genom in- och utgångsportarna på baksidan till din TV i slutet av kedjan. Boxen kör Android – en kraftigt modifierad version av Honeycomb 3.2 för att vara specifik – och det är detta du använder för att komma åt internet. Anslutningen sker via en Ethernet-port på baksidan eller inbyggd enkelbands 802.11n Wi-Fi.

Sony NSZ-GS7 Internetspelare med Google TV

Vid första uppstart ombeds du att logga in på ditt Google-konto, eller konfigurera ett, och alla som har använt en Android-telefon eller surfplatta kommer att vara hemma direkt. Appar installeras via Google Play Butik och lanseras via en vertikalt rullande launcher. Webbsurfning sker under tiden via Google Chrome. Det finns dock inget widgetbaserat skrivbord; tryck på hemknappen på fjärrkontrollen och en rad genvägsappar dyker upp längst ned på skärmen, överlagrade ovanpå vilken aktivitet du än råkar ägna dig åt vid den tiden.

Raden med appar visar en klocka och Android-aviseringar till vänster och länkar till live-TV (via HDMI-ingången), Play Store, Chrome, plus YouTube och Sony Entertainment-appar. Du kan logga in och köpa musik och SD/HD-filmer (eller hyra dem) genom denna portal på ungefär samma sätt som du kan på Sonys Android-surfplattor.

Sony NSZ-GS7 Internetspelare med Google TV - gränssnitt 2

En av Internetspelarens nyckelfunktioner är att tillhandahålla internetåtkomst – via webbläsaren eller en app – medan du fortsätter att titta på TV. Det gör den via en bild-i-bild-ruta i det övre högra hörnet av skärmen, som visar innehållet från HDMI-ingången på boxens baksida. Du kan använda detta för att leta upp saker på internet medan du tittar på TV, eller för att hålla ett öga på fotbollen medan du tittar på ett streamat program på BBC iPlayer.

USB 2-platserna på baksidan låter dig samtidigt ansluta tillbehör eller spela upp video från lokal lagring. Sony säger att boxen kommer att spela de flesta filtyper, inklusive MKV, förutom AVCHD:er, och den spelade upp våra Full HD MP4-testfiler smidigt. Vi kunde dock inte få någon av våra test-MKV-filer att spela alls.

Visa

Bildskärmstyp N/A
Skärmstorlek N/A