Unreal Tournament 3 recension

Kr25

Det har funnits en ny trend för utvecklare att radikalt se över uppföljare; övergången från andra världskrigets FPS-strid till pseudogruppbaserad modern krigföring i Call of Duty 4 är ett exempel. Så Epic Games – utvecklaren bakom Unreal Tournament – ​​har gått emot strömmen och skapat ett distinkt old-school first-person shooter; den kan ha en ”3” i titeln, men detta är faktiskt den fjärde utgåvan och har mycket gemensamt med sin föregångare, Unreal Tournament 2004.

Unreal Tournament 3 recension

Som tidigare är spelet uppdelat i två sektioner: ett kampanjläge för en spelare och en on/offline multiplayer-fragfest. Kampanjläget är i grund och botten en mycket lång handledning för att få dig igång med alla vapen innan du går in i onlinespel. Den tunna handlingen är bara ett sätt att introducera dig till arsenalen. Istället för den halvt trovärdiga historien från tidigare utgåvor, som såg dig tävla i tv-sända deathmatches, utspelar den sig nu på ett mytiskt krig, där det mänskliga Axon-teamet slåss mot de odöda Necris för kontroll över planeten. Det udda är att när du är deathmatch kommer du gång på gång tillbaka till livet, utan att du behöver upphäva misstro så mycket som förnekande av allt sunt förnuft.

Uthållighet och övning är ganska grundläggande för Unreal Tournament om du ska undvika att bli kanonmatta så fort du går online. Att kontrollera spelet är en barnlek med den vanliga musen och WASD-tangenten, men att byta vapen är en annan historia. Den arsenal som står till ditt förfogande kommer omedelbart att bli bekant för veteraner från serien – prickskyttegeväret, Enforcer och Redeemer för att bara nämna tre – och inkluderar även det välkommen återkomst av slaghammare. Men i linje med nyare multiplayer-skyttar – Team Fortress 2, till exempel – är en intelligent spelstil ett måste. Att avfyra raketgevär i en sluten korridor innebär vanligtvis undergång. Det innebär att snabbt byta från, säg, stötgeväret till flakkanonen och tillbaka. Lätt om du kan avvara en hand för att trycka på 4 och 9, men en riktig pyssel om du måste scrolla genom vapen med hjälp av mushjulet, vilket ibland är oundvikligt i frenetiska utbyten. Utbudet av fordon kompletteras med en hoverboard, en högteknologisk flygande matta för att snabbt korsa slagfältet. Men du är försvarslös när du reser och eventuella skador kommer att få dig att krascha och häpna dig i några sekunder. Ingen trevlig upplevelse i en hård eldstrid.

Spelet har kondenserats i tre lägen: deathmatch, fånga flaggan och krigföring. Även om de två första är självförklarande, kräver krigföring att ditt lag fångar en rad nyckelpunkter över kartan innan de gör ett drag på oppositionens huvudbas. Utöver huvudplatserna finns noder som låser upp bonusfordon som i vissa fall kan förändra spelflödet totalt, vilket gör att förlorande lag kan arrangera anmärkningsvärda comebacks. I huvudsak är det det gamla attackspelsläget i en ny skepnad, men det är välkonstruerat och väldigt beroendeframkallande.

UT3:s spelmotor har redan visat att den kan mer än klara sig, driver både BioShock och Gears of War (inga slingrar sig i de visuella insatserna), och när det kommer till UT3 lyser det verkligen. Från de välgjorda kartorna till den vackra miljön, det finns tillfällen under strid då allt du egentligen vill göra är att sätta dig ner, öppna en flaska och beundra utsikten.

Det finns inget banbrytande här, men vad det gör – att kombinera alla de bästa delarna av tidigare UT-släpp – det gör det bra. Och med sitt nästan oändliga utrymme för onlinespel, tillsammans med en förväntad lavin av användargenererade moddar, kommer UT3 att hålla dig klistrad vid datorn i månader; inte ett dåligt sätt att lura bort den våta och blåsiga vintern.