Western Digital WD TV recension

Kr61

De flesta medieuppspelningsenheter håller sig till en ganska stel plan: de spelar antingen upp filer som lagrats över ett trådbundet eller trådlöst hemnätverk, eller så lagrar de filer lokalt på en intern hårddisk. Western Digitals WD TV vågar vara annorlunda.

Titta på priset överst på sidan och du kan förvänta dig att hitta ett Ethernet-uttag på baksidan, eller kanske till och med inbyggt trådlöst nätverk. Herregud, kanske till och med en blygsamt proportionerlig intern hårddisk. Du skulle dock bara bli besviken, eftersom WD TV inte har något sådant.

Istället, tillsammans med en HDMI-port, optisk S/P-DIF och kompositvideoutgång, har den bara två USB-portar som alla USB-masslagringsenheter kan anslutas till. Det är faktiskt en ganska bra sak, men förutom USB-hårddiskar och flashenheter kan du direkt ansluta vilken enhet som helst med ett USB-masslagringsläge, såsom digitalkameror, videokameror eller smartphones.

Anslut en enhet till en av USB-portarna och WD TV:n skannar innehållet och hittar automatiskt alla film-, musik- och fotofiler som finns där. Gränssnittet delar upp uppgifter i tre distinkta rubriker: Video, Musik och Foton. WD TV:n sammanställer automatiskt alla spelbara filer under varje rubrik, så även om de är utspridda mellan olika mappar, hittar du dem presenterade i en snygg, alfabetisk lista.

Du kan välja att navigera genom en lagringsenhets mappar manuellt om du föredrar det. Och videor och foton kan också sorteras efter datum eller hur nyligen de har nåtts. Det finns ännu mer flexibilitet med musikfiler, som kan sorteras efter artist, genre, album och datum.

Användargränssnittet är helt enkelt det snyggaste, mest attraktiva vi har sett och är oerhört lätt att ta tag i. Och till skillnad från andra mediespelares distinkt amatörmässiga försök, kommer Western Digitals insats faktiskt att se bra ut när den sprängs på en HDTV.

Allt detta skulle inte betyda mycket om WD TV:n inte erbjöd stöd för ett brett utbud av codecs, men det finns få spelare som kan skryta med en sådan bredd av kompatibilitet. Till en början skulle inte vår recensionsenhet spela upp några av våra mer esoteriska .MKV-filer, utan tillämpa den senaste firmwareuppdateringen – ett enkelt fall av att ladda ner firmware från WD:s webbplats, lägga upp den på ett USB-minne och sätta in den i en av WD TV:s USB-portar – löste problemet direkt.

Hur vi än försöker, vi kämpade för att snubbla upp WD TV:n. Vi hade inga problem med DivX-, WMV-, MOV-, AVI- eller MPG-filer i både standard- och högupplösta smaker; rippade DVD-skivor som spelas upp från mappar och .ISO-filer, och även de mest besvärliga filer vi kunde hitta från HD-videokameror spelade bara upp utan krångel. Faktum är att den värsta kritiken vi kan göra mot WD TV:n är att deinterlacing kämpade med några högbitrate, sammanflätade 1 920 x 1 080 klipp, vilket lämnade några subtila men märkbara skimrande artefakter längs kanterna på föremål. Dess deinterlacing- och uppskalningsförmåga är dock fortfarande ljusår före konkurrenterna.

it_photo_28856

Inte bara det, men musikfiler stöds lika bra med WD TV:n som rycker bort de vanliga misstänkta som MP3, WMA och AAC samtidigt som det lägger till stöd för OGG-, FLAC-, AC3- och AIFF-filer också. Även det ofta försummade bildfilstödet ser att Western Digital kan skryta med möjligheten att öppna JPEG-, GIF-, TIF-, BMP- och PNG-filer.

Western Digital har fått det helt rätt med WD TV. Priset kan tyckas lite högt med tanke på bristen på nätverk eller inbyggd lagring, men med de flesta som äger en USB-lagringsenhet av något slag är det osannolikt att det kommer att visa sig vara en stor begränsning. Summan av kardemumman är att om du har letat efter ett snyggt, enkelt och prisvärt sätt att spela upp mediefiler på din HDTV, behöver du inte leta längre.