Xenoblade Chronicles 2 recension: Tidiga intryck av Nintendos ambitiösa JRPG

Kr42

Xenoblade Chronicles 2 är enorm. Efter att ha tillbringat över 120 timmar att spela igenom The Legend of Zelda: Breath of the Wild och över 60 timmar med Super Mario Odyssey, ännu en vidsträckt RPG som kommer till Nintendo Switch under det första året av dess liv är en skrämmande framtidsutsikt. Men Xenoblade Chronicles 2 är inte bara ännu ett massivt spel i öppen värld, det är en JRPG till dess kärna och det är något som Switch har saknat så långt.

LÄS NÄSTA: Nintendo Switch, recenserad

Men eftersom det är en JRPG i sin renaste form är den också otroligt långsam att komma igång. Det är ingen dålig sak i RPG-världen, speciellt en som är så sakkunnigt utformad som denna. Men det utgör ett problem för granskarna. Det är därför jag har bestämt mig för att ge er mina första intryck nu snarare än en fullständig recension, som jag kommer att fördjupa när jag har lyckats fördjupa mig lite djupare i världen av Xenoblade Chronicles 2.

Så ta inte dessa ord för att vara det sista evangeliet. Istället är de helt enkelt mina första, ärliga, intryck efter att ha spelat ungefär tio timmar av spelet.

Xenoblade Chronicles 2 recension: Krönika början på min resa

Utspelad i Alrests värld, Xenoblade Chronicles 2 är positionerad som en helt ny resa inom Xenoblade universum. Tänk på det som liknar hur var och en av de Final Fantasy spel utspelar sig i olika universum men delar mycket av samma teman.

[gallery:1]

För alla som har spelat Xenoblade Chronicles, konceptet med ett stort och imponerande molnhav och enorma titaner kommer att vara bekant. För de som inte har det, här är en snabb inledning: Alrest är en värld som består av enorma varelser som kallas titaner som strövar runt i det till synes oändliga molnhavet. Varje Titan är i grunden en ö eller kontinent som många olika raser lever på och var och en har sitt eget klimat också.

Som med alla JRPG du någonsin kommer att spela, är huvudhistorien inte uppenbar i början. Xenoblade Chronicles 2 kretsar kring en ung, naiv scrapper som heter Rex. Efter år av att bärga skrot från molnet havsbotten tar Rex ett jobb som ligger lite utanför hans komfortzon. Det ena leder till det andra, och Rex befinner sig på en resa för att rädda Alrest från att dö när han letar efter en mystisk utopi känd som Elysium.

Det är förstås bara historien än så länge. Jag förväntar mig fullt ut att det kommer att bli något mycket mer spretigt när timmen tickar på. Jag kommer att uppdatera i god tid.

Xenoblade Chronicles 2 recension: Ja, det är många tutorials

Som med alla RPG, det finns en enorm mängd att linda huvudet runt, redan från början. Tack och lov, Xenoblade Chronicles 2 hanterar detta ganska bra och utvecklaren Monolith Soft har integrerat en otroligt praktisk kontrollguide för de tre olika sektionerna av spelet, som du kan komma åt med en knapptryckning. Det underlättar dig också, steg-för-steg, på saker du behöver veta när du spelar spelet.

[gallery:9]

Det är fortfarande lite överväldigande till en början, med tutorials som glider fram på en oroväckande regelbunden basis, men när du tar dig igenom det inledande kapitlets lärande allt eftersom, blir de mindre frekventa. Det är ett bättre tillvägagångssätt än att prata dig igenom olika menyer en i taget, men det gör att de öppna timmarna av spelet känns ganska restriktiva.

Detta är dock förbannelsen av JRPG:s många system och utan tvekan Xenoblade Chronicles 2 gör det bättre än de flesta andra. Jag har redan glömt några av stridsnyanserna som förklarades för mig i början, så kanske en mer rigorös träning skulle fungera bättre, men jag får reda på det i tid.

Xenoblade Chronicles 2 recension: The art of blade arts

På tal om strider, Monolith Soft har gjort stora framsteg Xenoblade Chronicles 2’s stridssystem. Den behåller fortfarande stridsspelet i realtid från Wii-originalet, med dina kamrater som automatiskt attackerar utan din input. Du kommer också att attackera automatiskt, men du kan utfärda specialattacker som är begränsade till nedkylning, kända som Arts för att dela ut mer skada eller ge buffs och debuffs.

[gallery:5]

Så långt, så Xenoblade Chronicles. Men den här gången har du också tillgång till olika blad, var och en genomsyrad av mystiska varelser som kan göra imponerande nivåer av skada. Var och en av dessa blad innehåller också elementära attribut som, när de aktiveras via en Blade Skill, kan vända striden om de används effektivt mot en fiende med motsvarande svaghet.

Det är fortfarande tidiga dagar men det är uppenbart att det finns mycket djup gömt därinne Xenoblade Chronicles 2’s stridssystem. Precis som att Xenoblade Chronicles, det kommer att ta ett par timmar innan det börjar visa sina nyanser, men det bubblar definitivt bort under de många systemen du behöver memorera.

Xenoblade Chronicles 2 recension: Anime-stylingar

Den största förändringen mellan Xenoblade Chronicles 2 och dess föregångare är dess beslut att byta till en anime-grafikstil för sina karaktärer. Detta är en absolut njutning i rörelse – stillbilderna här gör det inte rättvisa.
Mycket av Xenoblade Chronicles 2’s wow-faktorn kommer från dess miljöbelysning, snarare än karaktären och världsdesignen i sig. Det jag har sett hittills liknar de gräsbevuxna och skogsbevuxna miljöerna du skulle ha sett i originalet Xenoblade Chronicles på Wii.

[gallery:4]

I något avseende gör förändringen i visuell stil Xenoblade Chronicles 2 känns lite mer som ett Tales-spel men med rikare, mer detaljerade världar. I allmänhet fungerar beslutet att ändra det visuella, men med det kommer en sida till Xenoblade Chronicles 2 Jag är mindre förtjust i – fanservice.

Det har redan varit en del kontroverser kring hur Xenoblade Chronicles 2 bestämde sig för att designa Rex följeslagare Pyra jämfört med många andra karaktärer i spelet. Klädd ganska knapphändigt, komplett med stereotypa anime-kroppsproportioner, utnyttjar Monolith Softs spel sin tonårspubliks känslighet, via några ganska tvivelaktiga kameravinklar i mellansekvenser.

För alla som är ett fan av anime är det lätt nog att rycka på axlarna som ”bara en japansk grej”, men för många kan jag se att det visar sig vara en betydande skavank på en annars visuellt utmärkt upplevelse.

Xenoblade Chronicles 2 recension: Åh gud, vad är det för fel på deras röster

Det första du kommer att lägga märke till Xenoblade Chronicles 2, dock är dess hemska röst cast. Jag gillade verkligen rösten från Xenoblade Chronicles, och tycker att Monoliths val att välja brittiska skådespelare är mycket mer tilltalande än det helamerikanska alternativet som många JRPG:er hamnar med när de kommer västerut. Dock i Xenoblade Chronicles 2, den burkar mycket mer än den borde.

[gallery:8]

Allt i Xenoblade Chronicles 2 låter som att det utspelar sig någonstans strax utanför Birmingham. Även mycket känslomässiga ögonblick känns det platt, med karaktärer som skriker eller gråter, deras röster förmedlar ingenting av den känslan.
Vem vet. Med tiden kanske jag lär mig att älska dem. Jag hittade till en början den engelska rösten som skådespeleri Xenoblade Chronicles skakar innan det värms upp så kanske samma sak kommer att hända här. Antingen det eller så bläddrar jag bara över till japanskt ljud när språkuppdateringen kommer ner kort efter lanseringen.

Xenoblade Chronicles 2 recension: En (extremt) tidig dom

Jag är kanske inte så långt in i det, men med ett tiotal timmar under bältet hittar jag redan Xenoblade Chronicles 2 en riktig njutning. Det är roligt att spela och är ännu ett otroligt välgjort Switch-spel. Det är fantastiskt att spela något så fantastiskt stort på bussen eller tåget, eller bara hopkrupen i sängen. Återigen, en av de största dragningarna av Xenoblade Chronicles 2 är dess inneboende portabilitet tack vare Switchens unika design.

Om mina tidiga intryck verkar luta mer mot den negativa sidan än den positiva, är det helt enkelt för att det tar lite tid att vada igenom den långsamma starten på processen. Visst, det hjälper inte att jag inte orkar med röstskådespeleriet och fantjänsten är milt stötande men båda är lätta att övervinna och en pärla av en JRPG börjar redan skina igenom i Xenoblade Chronicles 2’s stridssystem och världsdesign.

Ge mig ledigt en vecka till med det och jag är säker på att det kommer att finnas mycket att älska. Det finns trots allt minst 100 timmar att sätta tänderna i och, som alla som känner mig kommer att intyga, älskar jag ett bra RPG.