Propellerhead Reason 5 recension

Kr268

Propellerhead Reason ser ut, beter sig och låter olik någon annan musikproduktionsprogramvara. Dess gränssnitt tar det virtuella hårdvarukonceptet till tvångsmässiga längder, komplett med virtuella rackskruvar, handskrivna etiketter och animerade kablar som skaver. Operativt sett är det ett slutet system utan stöd för VST-plugins, och det kan inte ens spela in från en ljudingång. Tack och lov är kvaliteten på dess virtuella rack av synthesizers utan peer till det här priset.

De som vill använda Reasons syntar och även spela in liveinstrument har två alternativ. En är att köra den tillsammans med annan programvara som Cubase med ReWire, som öppnar flera ljud- och MIDI-data mellan de två. Den andra är att använda den med Propellerhead Record, varpå de två applikationerna smälter samman sömlöst. Det är fortfarande ett slutet system, men ett som har alla nyckelområden – ljud- och MIDI-inspelning, syntes, mixning och effekter – täckta.

Som med tidigare uppdateringar kommer Reason 5 med en rad viktiga nya funktioner. Kong är en trummaskin som kombinerar provuppspelning, analog-stilsyntes och, för första gången i Reason, akustisk modellering. Var och en av dess 16 trumplattor kan använda någon av ovanstående tekniker och effekter är också inbyggda, vilket gör detta till en heltäckande fristående enhet för trumspår.

Propellerhuvud anledning 5

Kongs inbyggda sampler är enkel men välutrustad för uppgiften, och inkluderar en möjlighet att ladda en individuell trumma från en loop sparad i REX-format. Rösterna i analog stil håller den vanliga höga standarden, men de modellerade rösterna är en besvikelse. De saknar vitalitet vid blygsamma inställningar, medan man trycker på kontrollerna till mer extrema inställningar gör att de låter syntetiska.

Den nya loop-uppspelningsenheten, Dr. Octo Rex, ersätter Dr. Rex och kan ladda åtta REX-loopar och växla mellan dem. Det uppdaterade provbiblioteket speglar detta med banker av loopar som fungerar bra tillsammans. Dr. Octo Rex har andra nya talanger, som förmågan att vända individuella trumslag och att rita tonhöjd, panorera och filtrera kuvert med musen.

Olika sample-playback-moduler kan nu fånga ljud från en live-ingång och förvandla dem till fullfjädrade samplers. Att fånga, trunkera och slingra ljud och ladda in dem i en sampler går extremt snabbt, och det är till och med möjligt att fånga samplingar under uppspelning – perfekt för att lägga upp ljud som liveframträdanden.

Programvara underkategori Programvara för ljudproduktion