Sony Vegas Movie Studio HD Platinum 10 recension

Kr71

Ena nackdelen är att klipp ibland beskärs för mycket som en biprodukt av processen. Det finns också ett alternativ för att korrigera rullande slutare, ett vanligt problem med CMOS-baserade kameror som visar sig som skev geometri i snabbrörliga klipp, men detta element var inte så framgångsrikt.

Det medföljande författarverktyget, DVD Architect Studio 5, innehåller några attraktiva menymallar, men det finns en anmärkningsvärd brist på animerade mönster. Möjligheten för anpassning är dock mer i linje med professionell författarprogramvara. Blu-ray-utgång är nu också tillgänglig med samma designverktyg och mallar som för DVD-skivor. Blu-ray-data kan skrivas till DVD-media för att spara kostnader, även om stödet för detta format bland spelare är ojämnt.

Det finns några begränsningar som gör att Movie Studio Platinum inte är perfekt för alla. Kontrollerna är smarta men det affärsmässiga utseendet och avsaknaden av ett flikar, steg-för-steg-gränssnitt kan få nybörjare att undra var de ska börja. De vänliga interaktiva handledningarna bör dock se dem bekvämt under de första dagarnas användning. Samtidigt finns det några områden där dess konkurrenter har fördelen för makt.

Sony Vegas Movie Studio HD Platinum 10 texteffekter

Videoöverlägg, grafik och textanimeringar rör sig bara i raka linjer, utan något som liknar finessarna i Premiere Elements Bézier-kurvaanimationer. Textobjektet är extremt grundläggande, även om det är tillräckligt enkelt att lägga upp flera instanser och använda effekterna för att skapa ett visst intresse. Ökningen från fyra till tio video- och ljudspår i den här uppdateringen är goda nyheter för den här typen av uppgifter.

Vårt största klagomål är bristen på proxyredigeringsmöjligheter för att redigera HD på långsammare datorer. Olika rivaliserande paket som Corel VideoStudio X3 genererar lågupplösta proxykopior av rå HD-material för att snabba upp förhandsvisningarna och återgå till originalet när det är dags att rendera. Det kan inte vara en knepig funktion att implementera – Movie Studio Platinum har redan ett Replace-kommando för att byta media över – men utan det rekommenderar vi inte den här programvaran för HD-redigering på något långsammare än en Core 2 Duo PC.

När det gäller anklagelser om matthet är vår erfarenhet den motsatta. Det finns inget tråkigare än att brottas med besvärliga kontroller, och krusiga extrafunktioner ger liten kompensation. Genom att förse sina användare med enkla verktyg för att redigera snabbt låter Sony intresset komma från råmaterialet snarare än mjukvarans funktioner. Det leder vanligtvis till videor med bättre kvalitet.

Programvara underkategori Programvara för videoredigering